SAHABAT PEMBACA! =)

Friday, May 20, 2011

Kasih Kekasih (^_^)Y

Dengan nama Allah Yang Maha Pengasih Maha Penyayang. Bukanlah diri hamba siapa2 tanpa kasih sayang dari Mu, ya Rahman~~~

Catatan saya hari ini bertajuk "Kasih Kekasih". Bukanlah saya mahu menulis rangkap "...bersabarlah sayang, saat indah kan menjelma jua..." bla bla bla...seperti yang dalam lagu In-Team tu. Oh! Tentu sekali tidak. InsyaAllah, sekadar bingkisan kecil dari laman ini dikutip dari laman Kuliah Sheikh Fuad pada 20 Mei 2011.

Merujuk Tafsir Surah al-Ikhlas terbitan Yayasan Sofa (Sofa Production) muka surat 8, satu kelebihan Surah al-Ikhlas ialah Sifat Ar-Rahman.

  1. Persoalan sang guru: "Kita beramal kerana TERPAKSA atau beramal kerana KASIH pada Allah?

  2. Kasih Allah adalah anugerah terhebat dari Allah SWT. "Sayang" dan "Terpaksa" amanlannya adalah berbeza.

  3. Doa: "Ya ALLAH, Kurniakanlah aku kasih-Mu, kasih pada orang2 yang mengasihi-Mu, dan dekatkanlah aku pada amalan yang menambahkan kesihku kepada-Mu".

  4. Kita banyak beramal, tapi kita tidak tahu mana satu amalan yang mendatangkan kasih Allah pada kita. Maka, jangan sesekali meremehkan ibadat, mungkin ia remeh pada kamu, padahal kamu tidak tahu ia adalah amalan yang mendatangkan kasih Allah pada kamu.

  5. Dan janganlah kamu meremehkan maksiat, mungkin ia remeh pada kamu, padahal kamu tidak tahu ia adalah maksiat yang menjauhkan kasih Allah pada kamu.

  6. Kita berasa kasih dan benci seseorang adalah kerana hati kita ini dalam jagaan Allah SWT.

  7. Doa: "Wahai Tuhan yang membolak-balikkan hati, tetapkanlah hati aku, atas agamaMu dan ketaatan kepadaMu"

  8. Setiap perkataan dalam bahasa Arab mempunyai sifatnya sendiri. Begitu perkataan "Qalbun" iaitu sifatnya berbolak-balik. Contoh lain "al-insan" iaitu sifatnya "insiyanihi" (lupa). Lupa ini adalah nikmat. Kerana dengan adanya sifat lupa ini, kita lupa segala kesedihan/kemarahan dsg kita dan mengorak langkah baru untuk hidup.

  9. Uslub 'ulama: Jika ada 99 tanda kekafiran pada diri seseorang tapi ada 1 saja tanda keislamannya, maka dia adalah Islam dan kita boleh mengabaikan 99 kekafirannya.

  10. Sejak kebelakangan ini, terlalu banyak tentangan pada agama Islam. Pesan sang Guru: Jangan bela Islam kerana emosi dan ketidakikhlasan kita. Marah biar dengan ilmu.

  11. Para 'ulama gembira mendapat bala, takut mendapat nikmat.

  12. Ummu Salamh pernah bertanya kepada Rasulullah s.a.w: "Tidak takutkah engkau dengan imanmu, ya Rasulullah?". Maka bersabda Rasulullah s.a.w: "Sesungguhnya hati anak Adam itu di dalam kekuasaan Allah S.W.T".

  13. Mempunyai orang yang dikasihi dan musuh adalah normal dalam hidup seorang manusia. Begitulah hidup Nabi Muhammad s.a.w. Apabila engkau mempunyai musuh & kekasih ketahuilah bahawa engkau adalah orang yang hebat. Dan Rasulullah s.a.w adalah ketua orang yang hebat!

  14. Apabila seseorang itu kasih kepada Allah, maka seluruh makhluk akan mengasihinya.
Alhamdulillah. Sekadar ini nota saya dalam Kuliah Ilmu Sheikh Muhammad Fuad Kamaluddin al-Maliki. Mohon maaf atas kekurangan dan dimohon untuk diperbetulkan segala kesalahannya. Allahumma sholli 'ala Muhammad!

Thursday, May 19, 2011

LAGU BUAT PERJALANANKU

Sangat terkesan dengan bait2 lirik lagu ini. Moga hati terus dikuatkan, dicekalkan di sepanjang perjalanan ini. Mentadbir diri dengan taqdir ALLAH... =)



~HAMBA-MU~

Ke arah satu perjalanan
Dalam sebuah kehidupan
Demi untuk mengecapi
Hasrat murni di dalam hati

Usaha dengan doa
Masanya akan tiba
Dengan restu Illahi
Kelak pasti akan ditemui

Suluhkan cahaya di hati terang (Allah)
Tunjukkan jalan seandainya hilang (Allah)
Tegakkan perjalanan yang bakal ditempuh
Tegakkan semangat bila runtuh
Setibanya di sisiMu ku berserah
Terimalahku hambaMu Allah
HambaMu Allah

Monday, May 9, 2011

HIKMAH MASA TAMBAHAN

Akhirnya kaki menjejak ke laman masa tambahan.
Awalnya, perit sudut hati menerima hakikat hidup ini.
Seorang demi seorang bertanya,
dijawab dengan wajah penuh redha,
menelan mana yang pahit,
berkocak2 hati agar pejal di tingkatan syukur...

Allahu Rabbi,
Aku ingin berjalan bersamaMu di perjalanan ini,
Aku ingin berjalan bersama secebis cinta buat Rasulullah s.a.w,
Aku ingin berjalan bersama mutiara indah dari guru2ku,
Sedaya upaya cuba meneladani hakikat hikmah,
Pasti semuanya ada hikmah,
SEMUANYA...

Sesekali keluh kesah datang membunuh,
"Tenang Dalam Kecemasan",
Pesanan ringkas dari sifat ibunda,
Sayyidah Khadijah...

"Man Shobaro Zhafira",
Sulaman kesabaran Negeri 5 Menara,
Yang bersabar pasti beruntung,
Harus usaha lebih banyak,
Harus bersabar lebih banyak....

Kau singkaplah tabir ini,
Agar bisa aku mencari tanpa bosan,
hikmah dalam kehidupanku...
Ameen Ya Rab!

“Ya Allah, bukakan jalan untuk kami dalam memudahkan setiap urusan yang sukar, kerana memudahkan setiap yang sukar itu amat mudah bagiMu. Ya Allah, mudahkan kami dalam segala urusan kami dan kurniakan ketenangan di hati kami dan kesihatan pada tubuh badan kami, keselamatan dan kesihatan pada agama kami dan dunia kami…”

Saturday, May 7, 2011

MENINGGALKAN QUNUT

Allah Allah! Persoalan ini berlegar2 di kepala otak saya nih. Sesuatu telah berlaku pada suatu malam ketika saya bercuti di Kuching. Ceteknya ilmu ini menyebabkan tidak berani membahaskan perkara2 yang saya bukan ahli, tidak faqih menjawabnya.

Satu, persoalan qunut nih...

Dua, saya ditertawakan pabila saya mengatakan ilmu agama yang apabila kita ni bukan ahlinya, mestilah kita berguru. Agak2 orang tersebut menterjemah "berguru" dalam suasana zaman Hang Tuah kot.Kene dok dalam gua, bertapa dengan sang guru...
Tiga, saya terkejut apabila seseorang mengatakan tak kesahlah aqidah apa yang ada di muka bumi nih, asalkan tak sesat! Allah Allah....
Baru seminggu cuti, pening sudaaaa....

Ini dia saya hubungkan anda kepada jawapan persoalan pertama persoalan Khilafiyyah dari laman web Ahli Sunnah Wal Jama'ah (semestinya): TAHU, FAHAM & AMAL: Hukum Meninggalkan Qunut

Hukum Membaca Doa Qunut

Hukumnya adalah sunat




Pendapat yang dikemukakan oleh para imam besar seperti Malik, As Syafie, Ibnu Abi Laila, Hasan bin Soleh, Abu Ishaq Al Ghazali, Abu Bakar bin Muhammad, Hakam bin Utaibah, Hammad, Ahli HIjjaz, Al Auza'ie kebanyakan Ahli Syam malah menurut Imam An Nawawi dalam Majmu'. Ia adapah pendapat yang dipegang oleh kebanyakan ulama salaf dan generasi selepas daripada mereka bahawa doa qunut disunatkan pada solat Subuh setiap hari.

Dalil :

Mereka berdalilkan dengan sebuah hadith yang diriwayatkan oleh Imam Ahmad daripada Anas bin Malik r,a katanya :

Sentiasalah RasuluLlah s.a.w berqunut pada solat Subuh sehinggalah baginda wafat."

Diriwayatkan juga bahawa Saidina Umar membaca doa qunut pada solat Subuh di hadapan para sahabat dan selainnya.

Berkenaan dengan hadith yang diriwayatkan daripada Anas ini, menurut al Haithami, Para perawinya adalah dipercayai." Menurut an Nawawi ia diriwayatkan oleh sekumpulan huffaz (ahli hadith) dan mengakui kesahihannya.

Kesahihan ini dinyatakan oleh al Hafiz al Balkhi, Al Hakim, Al Baihaqi dan ia juga diriwayatkan oleh Ad Daruqutni melalui beberapa jalan dengan sanad yang sahih.

Dalam mazhab syafie adalah sunat hukumnya membaca doa qunut dalam solat subuh itu, baik pada ketika turunnya bala atau tidak. Ini adalah pendapat yang banyak dari ulama-ulama salaf atau katakanlah yang paling banyak dan juga pendapat ulama-ulama yang di belakang ulama salaf. Di antara yang berpendapat serupa ini adalah Saidina Abu Bakar, Umar bin Khattab, Utsman, Ali, Ibnu Abbas, Bara' bin "azib Rda (al Majmu' Syarah Muhazzab III halaman 504)

Lanjutan Penjelasan Dari Pondok Tampin

Qunut dalam Sembahyang Subuh.


Di dlm mazhab Syafie sudah disepakati bahawa membaca doa qunut dlm sembahyang Subuh , pada iktidal rakaat kedua adalah sunat ab'ad dlm erti diberi pahala bagi orang yg mengerjakannnya dan bagi yg lupa atau lalai mengerjakannya disunatkan utk menggantikannya dgn sujud sahwi.

Tersebut dlm kitab Al-Majmu' syarah Muhazzab jilid 3 hlm.504, maksudnya:

"Dlm mazhab Syafie disunatkan qunut pada solat subuh sama ada ketika turun bencana atau tidak. Dgn hukum inilah berpegang majoriti ulamak salaf dan orang2 yg sesudah mereka atau kebanyakan dari mereka. Dan diantara yg berpendapat demikian adalah Abu Bakar As-Siddiq, Umar bin Khattab, Usman bin Affan, Ali bin Abi Talib, Ibnu Abbas, Barra' bin Azib, semoga Allah meredhai mereka semua. Ini diriwayatkan oleh Baihaqi dgn sanad2 yg sahih. Ramai orang yg termasuk tabi'in dan yg sesudah mereka berpendapat demikian. Inilah juga mazhab Ibnu Abi Laila, Hasan, Ibnu Salah, Malik dan Daud."

Tersebut dlm kitab Al-Um jilid 1 hlm.205 bahawa Imam Syafie
berkata,maksudnya:

"Tak ada qunut dlm sembahyang lima waktu kecuali sembahyang subuh. Kecuali jika terjadi bencana maka boleh qunut pada semua sembahyang jika imam menyukai"


Tersebut dlm kitab Al-Mahalli jilid 1 hlm.157, berkata Imam Jalaluddin
Al-Mahalli, maksudnya:

"Disunatkan qunut pada iktidal rakaat kedua drpd solat subuh dgn doa, Allahumahdini hingga akhirnya"


Demikianlah keputusan dan kepastian hukum tentang qunut subuh dalam mazhab kita Syafie.



ALASAN ORANG-ORANG YG MENOLAK QUNUT

Ada orang yg berpendapat bahawa Nabi Muhammad saw melakukan qunut satu bulan shj berdasarkan hadith Anas ra, maksudnya:

"Bahawasanya Nabi saw melakukan qunut selama satu bulan sesudah rukuk sambil mendoakan kecelakaan ke atas beberapa puak Arab kemudian baginda meninggalkannya." Diriwayatkan oleh Bukhari dan Muslim.

Kita menjawab:

Hadith daripada Anas tersebut kita akui sebagi hadith yg sahih kerana terdapat dlm kitab Bukhari dan Muslim. Akan tetapi yg menjadi permasalahan sekarang adalah kata:(thumma tarakahu= Kemudian Nabi meninggalkannya).

Apakah yg ditinggalkan oleh Nabi itu?

Meninggalkan qunutkah? Atau meninggalkan berdoa yg mengandungi kecelakaan ke atas puak-puak Arab?

Untuk menjawab permasalahan ini lah kita perhatikan baik2 penjelasan Imam Nawawi dlm Al-Majmu'jil.3,hlm.505 maksudnya:

"Adapun jawapan terhadap hadith Anas dan Abi Hurairah r.a dlm ucapannya dengan (thumma tarakahu) maka maksudnya adalah meninggalkan doa kecelakaan ke atas orang2 kafir itu dan meninggalkan laknat terhadap mereka shj. Bukan meninggalkan seluruh qunut atau meninggalkan qunut pada selain subuh. Pentafsiran spt ini mesti dilakukan kerana hadith Anas di dlm ucapannya 'sentiasa Nabi qunut di dlm solat subuh sehingga beliau meninggal dunia'
adalah sahih lagi jelas maka wajiblah menggabungkan di antara kedua-duanya."


Imam Baihaqi meriwayatkan dan Abdur Rahman bin Madiyyil, bahawasanya beliau berkata, maksudnya:

"Hanyalah yg ditinggalkan oleh Nabi itu adalah melaknat."

Tambahan lagi pentafsiran spt ini dijelaskan oleh riwayat Abu Hurairah ra yg berbunyi, maksudnya:

"Kemudian Nabi menghentikan doa kecelakaan ke atas mereka."

Dengan demikian dapatlah dibuat kesimpulan bahawa qunut Nabi yg satu bulan itu adalah qunut nazilah dan qunut inilah yg ditinggalkan, bukan qunut pada waktu solat subuh.

2. Ada juga orang2 yg tidak menyukai qunut mengemukakan dalil hadith Saad bin Thariq yg juga bernama Abu Malik Al-Asja'i, maksudnya:

"Dari Abu Malik Al-Asja'i, beliau berkata: Aku pernah bertanya kpd bapaku, wahai bapa! sesungguhnya engkau pernah solat di belakang Rasulullah saw, Abu Bakar, Usman dan Ali bin Abi Thalib di sini di kufah selama kurang lebih dari lima tahun. Adakah mereka melakukan qunut?. Dijawab oleh bapanya:"Wahai anakku, itu adalah bid'ah." Diriwayatkan oleh Tirmizi.

Kita jawab:

Kalau benar Saad bin Thariq berkata begini maka sungguh menghairankan kerana hadith2 tentang Nabi dan para Khulafa Rasyidun yg melakukan qunut banyak sangat sama ada di dlm kitab Bukhari, Muslim, Ibnu Majah, Abu Daud, Nasa'i dan Baihaqi.

Oleh itu ucapan Saad bin Thariq tersebut tidaklah diakui dan terpakai di dlm mazhab Syafie dan juga mazhab Maliki.

Hal ini disebabkan oleh kerana beribu-ribu orang telah melihat Nabi melakukan qunut, begitu pula sahabat baginda. Manakala hanya Thariq seorang shj yg mengatakan qunut itu sebagai amalan bid'ah.

Maka dlm kes ini berlakulah kaedah usul fiqh iaitu:

"Almuthbitu muqaddimun a'la annafi"

Maksudnya: Orang yg menetapkan lebih didahulukan atas orang yg menafikan.

Tambahan lagi orang yg mengatakan ADA jauh lebih banyak drpd orang yg mengatakan TIDAK ADA.

Seperti inilah jawapan Imam Nawawi didlm Al-Majmu' jil.3,hlm.505, maksudnya:

"Dan jawapan kita terhadap hadith Saad bin Thariq adalah bahawa riwayat orang2 yg menetapkan qunut terdapat pada mereka itu tambahan ilmu dan juga mereka lebih banyak. Oleh itu wajiblah mendahulukan mereka"

Pensyarah hadith Turmizi yakni Ibnul 'Arabi juga memberikan komen yg sama terhadap hadith Saad bin Thariq itu. Beliau mengatakan:"Telah sah dan tetap bahawa Nabi Muhammad saw melakukan qunut dlm solat subuh, telah tetap pula bahawa Nabi ada qunut sebelum rukuk atau sesudah rukuk, telah tetap pula bahawa Nabi ada melakukan qunut nazilah dan para khalifah di Madinah pun melakukan qunut serta Sayyidina Umar mengatakan bahawa qunut itu sunat,
telah pula diamalkan di Masjid Madinah. Oleh itu janganlah kamu tengok dan jgn pula ambil perhatian terhadap ucapan yg lain drpd itu."

Bahkan ulamak ahli fiqh dari Jakarta yakni Kiyai Haji Muhammad Syafie Hazami
di dlm kitabnya Taudhihul Adillah ketika memberi komen terhadap hadith Saad
bin Thariq itu berkata:

"Sudah terang qunut itu bukan bid'ah menurut segala riwayat yg ada maka yg bid'ah itu adalah meragukan kesunatannya sehingga masih bertanya-tanya pula. Sudah gaharu cendana pula, sudahh tahu bertanya pula"

Dgn demikian dapatlah kita fahami ketegasan Imam Uqaili yg mengatakan bahawa Abu Malik itu jangan diikuti hadithnya dlm masalah qunut.(Mizanul I'tidal jil.2,hlm.122)

3. Ada juga orang mengetengahkan riwayat dari Ibnu Masu'd yg mengatakan, maksudnya: "Nabi Muhammad saw tidak pernah qunut di dlm solat apa pun."

Kita jawab:

Riwayat ini menurut Imam Nawawi dlm Al-Majmu' adalah terlalu dhaif kerana di antara perawinya terdapat Muhammad bin Jabir A-Suhaimi yg ucapannya selalu ditinggalkan oleh ahli2 hadith. Tersebut dlm kitab Mizanul I'tidal karangan Az-Zahabi bahawa Muhammad bin Jabir As-Suhaimi adalah orang yg dhaif menurut perkataan Ibnu Mu'in dan Imam Nasa'i.

Imam Bukhari mengatakan: "Ingatannya tidak kuat!"

Imam Abu Hatim mengatakan:"Dlm waktu yg akhir dia agak pelupa dan kitabnya telah hilang."(Mizanul I'tidal jil. 3, hlm.492)

Kita juga boleh mengatakan dgn jawapan terdahulu bahawa orang yg mengatakan ADA lebih didahulukan drpd orang yg mengatakan TIDAK ADA berdasarkan kaedah:-

"Al-muthbitu muqaddamun a'la annafi" maksudnya: Orang yg menetapkan lebih didahulukan atas orang yg menafikan.

4. Ada juga yg mengajukan dalil bahawa Ibnu Abbas berkata, maksudnya:

"Qunut pada solat subuh itu bid'ah"

Kita jawab:

Hadith ini dhaif sangat kerana AlBaihaqi meriwayatkannya dari Abu Laila Al-Kufi dan Baihaqi sendiri mengatakan bahawa hadith ini tidak sahih kerana Abu Laila itu adalah matruk(orang yg ditinggalkan hadithnya).

Tambahan lagi pada hadith yg lain Ibnu Abbas sendiri mengatakan, maksudnya:
"Bahawa Nabi saw melakukan qunut pada solat subuh."

5. Ada juga yg membawa dalil bahawa Ummu Salamah berkata, maksudnya:

"Bahawasanya Nabi saw melarang qunut pada solat subuh."

Kita jawab:

Hadith ini juga dhaif kerana diriwayatkan dari Muhammad bin Ya'la dari Anbasah bin Abdurrahman dari Abdullah bin Nafi dari bapanya dari Ummu Salamah.

Berkata Daruqutni: Ketiga2 orang itu adalah lemah dan tidak benar kalau Nafi mendengar hadith itu dari Ummu Salamah.

Tersebut dlm Mizanul I'tidal: Muhammad bin Ya'la itu diperkata-katakan oleh Imam Bukhari bahawa dia banyak menghilangkan hadith. Abu Hatim mengatakannya matruk.(mizanul I'tidal 4/70). Anbasah bin Abdurrahman menurut Imam Bukhari hadithnya matruk. Manakala Abdullah bin Nafi adalah orang yg banyak meriwayatkan hadith munkar.(Mizanul I'tidal 2/422)

Monday, May 2, 2011

Sayyidatina Khadijah Al-Kubro [Isteri Setia & Pejuang di Sisi Suami Yang Mulia] : Bersempena Hol Sayyidatina Khadijah Al-Kubro 1432Hijriah.




بسم الله الرحمن الرحيم

الحمد لله والصلاة والسلام على رسول الله وعلى آله وأصحابه ومن نصره ووالاه

Sayyidatina Khadijah Khuwalid dikenali sebagai insan pertama di sisi Sayyiduna Muhammad Rasulullah Shollallahu Alaihi Wassalam yang membenarkannya. Menjadi wanita pertama sebagai umat Islam disisi suaminya yang tercinta. Beliau membenarkan Rasulullah Shollallahu Alaihi Wassalam disaat ramai yang mengatakan Baginda Shollallahu Alaihi Wassalam berdusta atas nama kerasulan.

Beliau Sayyidatina Khadijah merupakan anak kepada Khuwalid Bin Asad dan ibunya ialah Fatimah Binti Ziyadah. Mereka berketurunan Ibnu Hasyim dan bapanya merupakan seorang pedagang yang berjaya. Kejayaan ini diteruskan oleh Sayyidatina Khadijah dalam urusan keusahawanan. Di antara gelaran beliau ialah Ameerat-Quraish (Puteri Quraisy), al-Tahira (yang suci) dan Khadijah Al-Kubro (yang hebat).

Sayyidatina Khadijah Al-Kubro merupakan satu-satunya isteri yang Rasulullah Shollallahu Alaihi Wassalam nikahi sehingga beliau wafat. Betapa cinta dan setianya kasih yang dicurahkan oleh Baginda Shollallahu Alaihi Wassalam kepada wanita yang sentiasa setia disisi Baginda Shollallahu Alaihi Wassalam.

Beliau mententeramkan Nabi Shollallahu Alaihi Wassalam disaat ketakutan berdepan wahyu pertama, diselimutkan ketika wahyu kedua diturunkan oleh ALLAH Subhanahu Wa Taala melalui Jibrail Alaihi Salam. Beliau Sayyadatina Khadijah Al-Kubra teguh membela suaminya ketika dicaci dan dihina oleh musyrik Makkah.

وَإِذْ قَالُوا اللَّهُمَّ إِنْ كَانَ هَذَا هُوَ الْحَقَّ مِنْ عِنْدِكَ فَأَمْطِرْ عَلَيْنَا حِجَارَةً مِنَ السَّمَاءِ أَوِ ائْتِنَا بِعَذَابٍ أَلِيمٍ،

“ketika mereka berkata (Kata ALLAH) orang – orang Quraisy, berkata ‘wahai ALLAH (mereka juga percaya kepada ALLAH, orang Quraisy musyrikin itu percaya kepada ALLAH juga, dan mereka percaya ada 360 tuhan berhala lainnya selain ALLAH Subhanahu Wa Taala) jika Muhammad ini membawa kebenaran buktikan dengan turunnya hujan batu untuk kami dan dengan datangnya siksaan yang pedih sebagai bukti bahwa beliau ini membawa kebenaran”

[ Al Anfal : 32]

Bahkan, sebelum mereka ditakdirkan dinikahkan, beliau mengungkapkan bahawa Nabi Muhammad Shollallahu Alaihi Wassalam yang belum diangkat sebagai Nabi merupakan bukan manusia biasa!. ALLAHU ALLAH.



Bukan Pengorbanan Biasa

Bukan pengorbanan biasa yang ditunjukkan oleh Penghulu Wanita di syurga ini buat suaminya, ikhlas untuk mencari keredaan ALLAH Subhanahu Wa Taala. ALLAH Maha Adil dalam memberi rahmat-Nya. Setiap amalan yang dilaksanakan dengan penuh keikhlasan pasti mendapat ganjaran yang berkekalan. Firman ALLAH yang bermaksud:

Barang siapa yang mengerjakan amalan sholeh, baik lelaki mahupun wanita dalam keadaan beriman, maka sesungguhnya akan Kami berikan kepadanya kehidupan yang baik dan sesungguhnya akan Kami berikan balasan kepada mereka dengan pahala yang lebih baik daripada apa yang telah mereka kerjakan. [An-Nahl: 97]

Kehidupan yang dilalui oleh Sayyidatina Khadijah Khuwalid bersama Rasulullah Shollallahu Alaihi Wassalam amat bahagia. Suatu ketika, Rasulullah Shollallahu Alaihi Wassalam menceritakan pengalaman yang dilalui oleh Baginda Shollallahu Alaihi Wassalam di gua Hira, “Aku khuatir dengan apa yang berlaku pada diriku”, Sayyidatina Khadijah Khuwalid berkata, “Demi ALLAH, DIA tidak akan menghinakan dirimu selama-lamanya!, Engkaulah penyambung silaturahim kerabat, pemikul beban orang lain yang mendapat kesusahan, pemberi dan meraikan orang yag papa, sangat menghormati tetamu juga pejuang dalam menegakkan kebenaran”. Beliau menenangkan Rasulullah Shollallahu Alaihi Wassalam ketika Baginda Shollallahu Alaihi Wassalam dilanda derita.

Seorang isteri tidak sesekali merendahkan suaminya dihadapan orang ramai. Bahkan dia memuliakan dengan hak dan tidak berlebih-lebihan. Barangkali keadaan ini sesuai dengan zaman mutakhir.

Beliau berkorban dengan setiap hari menaiki bukit Gua Hira mengirimkan Rasulullah Shollallahu Alaihi Wassalam makanan. Bayangkan sejauh dua kilometer jaraknya setiap hari, beliau korbankan dirinya demi Nabiyullah, Sayyiduna Muhammad Shollallahu Alaihi Wassalam. Beliau menajdi kayu ukur kepada para wanita zaman ini, betapa pengorbanan kepada seorang suami yang sholeh bukan pekerjaan yang sia-sia.

Sedih Tidak Di Kalangan Mereka

Kita sedih kerana tidak berada di kalangan mereka yang terpilih untuk duduk dan merasai kebahagiaan menatap wajah Rasulullah Shollallahu Alaihi Wassalam, bahkan para wanita kita barangkali merasa dukacita kerana jauh daripada peribadi agung Sayyidatina Khadijah Binti Khuwalid. Tetapi, ALLAH Subhanahu Wa Taala memujuk kita :

النَّبِيُّ أَوْلَى بِالْمُؤْمِنِينَ مِنْ أَنْفُسِهِمْ وَأَزْوَاجُهُ أُمَّهَاتُهُمْ

“Nabi Shollallahu Alaihi Wasallam itu lebih patut kau dahulukan dari diri kalian sendiri, dan istri beliau saw adalah ibunda ibunda orang mukmin”

[Surah Al Ahzab : 6]

Beliau melalui saat-saat sakaratulmaut ditemani suami tercinta, Rasulullah Shollallahu Alaihi Wassalam. Dalam keadaan kesakitan yang teramat sangat itu, Sayyidatina Khadijah Al-Kubro mengungkapkan kata-kata yang menyebabkan Jibril juga “merasa”. Bahkan umat sehingga ke akhir zaman ini juga turut menitiskan airmata mengenangkan betapa mulianya peribadi isteri kesayangan Rasulullah Shollalahu Alaihi Wassalam ini.

Katanya :, “Wahai Rasul utusan ALLAH, tiada lagi harta dan perkara lainnya yang bersamaku untuk aku sumbangkan demi dakwah. Andai selepas kematianku, tulang-tulangku mampu ditukar dengan dinar dan dirham, maka gunakanlah tulang-tulangku demi kepentingan dakwah yang panjang ini”. Rasulullah Shollallahu Alaihi Wassalam berasa sayu mendengar semua itu. Jibril Alaihi Salam naik bertemu ALLAH Subhanahu Wa Taala.

ALLAH Subhanahu Wa Taala menjawab pertanyaan Jibril Alaihi Salam, bukan hanya kata-katanya sahaja yang Aku dengari malah bisikannya juga. ALLAH memerintahkan Jibril Alaihi Salam menyampaikan salam buat Saidatina Khadijah Binti Khuwalid.

Jibril Alaihi Salam lalu turun dan memberitahu kepada junjungan mulia Sayyiduna Muhammad Shollallahu Alaihi Wassalam akan hal itu. Rasulullah Shollallahu Alaihi Wassalam menyampaikan salam tersebut kepada isterinya yang tercinta. Di dalam kitab Shahih Bukhari dari Abu Hurairah, dia berkata, “Jibril Alaihi Salam mendatangi Rasulullah Shollallahu Alaihi Wassalam seraya berkata, ‘Wahai Rasulullah, Inilah Khadijah. Dia telah datang dengan membawa bejana, di dalamnya ada lauk pauk, makanan dan minuman. Bila nanti mendatangimu, maka sampaikan salam Rabbnya kepadanya serta beritakan kepadanya khabar gembira perihal istana untuknya di Syurga yang diperbuat dari mutiara, yang tidak ada kebisingan mahupun rasa lelah di dalamnya.” ALLAH...ALLAH...ALLAH...YA ..... ALLAH.

WALLAHU’ a’lam

"Islam itu ditegakan di atas harta Khadijah dan Abu Bakar As-Siddiq”

Al-Fatihah ila ruhi Sayyidatina Khadijah Al-Kubro

وصلى اللّه على سيدنا محمد وعلى آله وصحبه وسلم

Almukminun

27 Jamadilawal 1432 H / 30042011

Sepang,Selangor,Malaysia

Sumber:

http://almukminun.blogspot.com/2011/04/sayyidatina-khadijah-al-kubro-isteri.html

Pautan:

SEMINAR MEMPERINGATI KETOKOHAN SAYYIDAH KHADIJAH AL-KUBRO