SAHABAT PEMBACA! =)

Friday, June 18, 2010

Ziarah Habib Muhammad Bin Soleh Al-Attas

Biodata Habib Muhammad Bin Soleh Al-Attas:

Beliau merupakan salah seorang di kalangan ulamak Ahlus Sunnah Wal Jamaah bermazhab Syafie dari Hadramout yang sering kali mengunjungi Malaysia di dalam usaha dakwahnya. Di antara guru-guru beliau ialah yang tidak asing lagi Habib Umar bin Mohd bin Salim Bin Hafidz, mudir pusat pengajian Dar AlMustofa, Tareem, Hadramout Yaman, Habib Muhammad bin Abdullah AlHaddar dan Habib Ali bin Muhammad Al-Attas (mufti Huraidah, Hadramout Yaman). Sebagai seorang mudir Rubath Al Fath, di Huraidhah, Hadhramaut, Yaman, beliau mempunyai lebih kurang 40 orang pelajar yang terdiri dari pelbagai negara termasuk Indonesia dan Malaysia.


Tarikh : 22 JUN 2010 H / 9 REJAB 1431 H
Hari : SELASA
Tempat : Kediaman Dato Sri Wan Abu Bakar Bin Tku Muhammad Al-Aidarus (rumah ke-4 selepas
DBP)
No.16, Embun Desa
Jln Datuk Patinggi Hj Abd Rahman Yakub
93050, Kuching

Agenda:
6.00 ptg : Wirdullatif
6.45 ptg : Solat Maghrib Berjema’ah
Rattib Al-Attas, Mawlid Daiba’ie & Qasidah
Tausyiah : Disampaikan oleh Habib Muhammad B. Soleh Al-Attas
(Penterjemah : Saudara Muhammad Al-Haddad)
Qasidah
9.00 mlm : Solat Isya Berjema’ah
9.30 mlm : Jamuan Makan



Tarikh : 23 JUN 2010 H / 10 REJAB 1431 H
Hari : RABU


Agenda:
5.00 pagi : Solat Subuh Berjemaah di rumah Dato Sri Wan Abu Bakar Bin Tku Muhammad
Al-Aidarus
Rattib
Kuliah Subuh
7.00 pagi : Jamuan Sarapan Pagi
Rehat & Berkemas
8.30 pagi : Bertolak Ke Rumah Habib Mohamad Bin Alwi Al-Attas
9.00 pagi : Mawlid/Asma’ul Husna
Qasidah
Tausyiah / Tabaruk Baca Kitab oleh : Al-Habib Muhammad Bin Soleh Al-Attas
(Penterjemah : Saudara Muhammad Al-Haddad)
Qasidah
11.00 pagi: Sesi Dialog Bersama Al-Habib Muhammad Bin Soleh Al-Attas
11.30 pagi: Jamuan Makan Tengahari
12.15 tgh : Bertolak Ke Rubath di Kampung Selang (Utz Syed Izuddin Bin Syed Kamaluddin Al-Aidarus)
12.45 tgh : Tiba di Kpg Selang, Telaga Air
Solat Zohor Berjema’ah
Ziarah Rubath
1.45 ptg : Bertolak ke Rumah Dato Sri Wan Abu Bakar Al-Aidarus
2.10 ptg : Berkemas
3.30 ptg : Pesanan & Nasihat dari Al-Habib Muhammad Bin Soleh Al-Attas kepada warga Kuching
4.00 ptg : Solat Asar Berjema’ah
Jamuan Minum Petang
4.45 ptg : Bertolak Ke Lapangan Terbang Antarabangsa Kuching


Marilah meraikan majlis berasama ulama.... semoga kita mendapat manfaat daripada kedatangan beliau... Ameen...

NOTA: Alamat kediaman Habib Mohamad Bin Alwi Al-Attas (Madrasah al-Khairat) ialah:

No. 70
Jln Bunga Cempaka, Gita
93050 Kuching


"Berjasa Kepada Masyarakat"

Sebar-sebarkan...

Saturday, June 12, 2010

PANTANG LARANG ORANG MELAYU TRADISIONAL....HAHA!!!!

Pantang Larang Orang Melayu Tradisional merupakan kepercayaan masyarakat Melayu zaman lampau berkaitan dengan adat dan budaya warisan nenek moyang. Kebanyakan adalah bertujuan untuk mendidik masyarakat agar mengamalkan nilai-nilai murni dalam kehidupan. Apa yang disebut bukan untuk dipercayai tetapi untuk dihayati mesej yang tersembunyi di sebalik pantang larang yang telah diperturunkan secara lisan sejak zaman berzaman.

Pantang Larang Wanita Hamil

1. Dilarang mencaci atau menceritakan kecacatan, dikhuatiri anak yang bakal lahir juga akan cacat.

2. Dilarang memukul, mendera atau mencederakan mana-mana binatang, dikhuatiri anak yang bakal lahir mengalami kecacatan.

3. Dilarang memaku, memahat, mengail atau menyembelih binatang, dikhuatiri anak yang bakal lahit bibir terbelah atau mengalami kecacatan.

4. Dilarang bergaduh dengan ibu mertua, dikhuatiri mengalami kesulitan ketika melahirkan anak.

5. Dilarang makan sotong, dikhuatiri menghadapi masalah ketika bersalin. Anak mungkin tercerut tali pusatnya.

6. Dilarang mencerca atau melihat sesuatu yang ganjil, dikhuatiri akan kenan.

7. Dilarang minum air tebu atau kelapa di awal kehamilan, dikhuatiri anak akan gugur.

8. Dilarang melihat gerhana, dikhuatiri anak mendapat tompok hitam atau bermata juling.

9. Dilarang melangkah kucing yang sedang tidur, dikhuatiri mata anak tertutup seperti kucing yang sedang tidur.

10. Dilarang menyusup di bawah penyidai, nanti anak akan terencat.

11. Dilarang makan makanan yang berakar seperti pegaga, nanti terlekat uri.

12. Dilarang tidur waktu tengahari, nanti kepala anak akan menjadi besar.

Pantang Larang Ke Atas Lelaki

1. Dilarang bersiul dalam rumah, nanti ular masuk.

2. Dilarang kencing atas busut, dikatakan buruk kemaluan.

3. Dilarang mengintai orang mandi, nanti mata ketumbit.

4. Dilarang tidur di tengah padang, nanti emak mati.

5. Dilarang ketawa waktu Maghrib, nanti datang hantu.

6. Kalau tidak tahan berpanas, nanti tunang dilarikan orang.

Pantang Larang Bayi

1. Bayi tak boleh ditegur jika badan gemuk, cuma katakan ‘semangat’ kerana ditakuti menjadi kurus.

2. Dilarang memicit mulutnya, nanti tiada selera makan.

3. Tak boleh diletak bayi atas lutut, nanti mendapat sakit perut.

4. Sisa makanan bayi tak boleh dimakan oleh ibu bapa, nanti melawan cakap.

5. Tak boleh dicium sewaktu tidur terutama di atas ubun-ubun kepala dan pada pusatnya kerana dikatakan pendek umur.

6. Kain lampin tak boleh direndam, nanti kembung perut.

7. Sewaktu bayi sedang tidur, kadangkala kita melihat dia tersenyum, ketawa dan ingin menangis. Jangan kejutkan kerana dikatakan bayi sedang bermain dengan urinya.

8. Tidak boleh menghembus mulutnya, nanti menjadi bisu.

Pantang Larang Ketika Berdiri

1. Tak boleh kencing berdiri, nanti punggung dijamah hantu.

2. Tak boleh berdiri tertindih kaki, dikatakan akan jauh rezeki.

Pantang Larang Ketika Makan

1. Makan pedal ayam, akan mengantuk ketika bersanding.

2. Makan tidak basuh pinggan, nanti lambat dapat menantu.

3. Makan pisang kembar, akan beranak kembar.

4. Makan waktu Maghrib, makan bersama hantu.

5. Makan sisa anak, anak akan degil.

6.. Tidur selepas makan, nanti perut buncit.

7. Makan sambil berjalan, dapat penyakit perut.

8. Bila makan, pinggan tak boleh diletak atas riba, nanti suami diambil orang.

9. Jangan makan nasi di senduk, nanti payah rezeki.

10. Makan bertindih pinggan, akan beristeri dua.

11. Makan telur tembelang, mendapat penyakit barah.

12. Makan dalam pinggan sumbing, dapat anak bibir sumbing.

13. Makan dalam belanga, dapat anak rupa hodoh.

14.Makan berlunjur,akan jadi pemalas.

15.Makan mencangkung, payah dapat rezeki.

Pantang Larang Sewaktu Tidur

1. Tidur di muka pintu, alamat dilangkah hantu.

2. Tidur di atas pokok, nanti dimakan langsuir.

3. Tidur di atas sejadah,nanti dihinggap kurap.

4. Tidur selepas makan, nanti ditindih hantu.

5. Tidur melekat nasi di kaki, nanti mimpi hantu.

Pantang Larang Ke Atas Perempuan

1. Dilarang menyanyi di dapur, nanti kahwin orang tua.

2. Dilarang menjahit di badan, nanti tidak lepas hutang.

3. Dilarang memakan leher ayam, nanti leher terkulai di pelamin.

4. Pantang bangun lewat, nanti sukar mendapat jodoh.

5. Dilarang makan nasi kerak, nanti mendapat anak bodoh.

6. Dilarang mencari kutu ditangga, nanti kahwin orang tua.

7. Dilarang mencucuk jarum pada waktu malam, nanti didatangi sial.

8. Dilarang bercermin di depan cermin retak, nanti wajah pucat di malam pertama.

9. Dilarang pakai baju basah, nanti badan naik kurap.

10. Pantang berbual di tangga, nanti dipinang orang di serambi rumah sahaja.

11. Dilarang makan bertindih pinggan, nanti menjadi madu orang.

12. Tak boleh menyapu nasi pada waktu malam, nanti pendek rezeki.

13. Dilarang mengerat kuku waktu malam, nanti datang sial.

14. Dilarang makan berubah tempat, nanti berkahwin ramai.

15. Dilarang meletak pinggan di tapak tangan ketika makan, dikhuatiri nanti akan merampas suami orang.

Pantang Larang Kanak-Kanak
1. Dilarang duduk atas bantal, nanti punggung terkena bisul.

2. Tak boleh memotong kuku waktu malam, nanti pendek umur.

3. Dilarang bersiul dalam rumah, nanti ular masuk.

4. Tak boleh jelir lidah, nanti lidah terpotong.

5. Makan kepala ikan, nanti menjadi bodoh.

6. Dilarang mengangkat kaki ketika meniarap, nanti emak mati.

7. Tak boleh menunjuk pelangi, nanti jari kudung.

8. Tak boleh makan dalam gelap, dikatakan makan dengan iblis.

9. Dilarang bermain atau keluar rumah waktu senja, nanti disorok hantu.

10. Tak boleh gigit kain, nanti gigi berulat.

11. Hempedal ayam tak boleh dimakan, nanti susah bersunat.

12. Dilarang bercakap dalam tandas, nanti mata ketumbit.

Pantang Larang Di dalam Hutan
1. Jika sesat di hutan, jangan tidur di tepi sungai, nanti dimakan hantu.

2. Dilarang pegang pokok merah, nanti badan menjadi gatal.

3. Jangan tidur di atas pokok jika sesat, nanti dilapah hantu.

4. Dilarang bercakap besar ketika di hutan, nanti mendapat bencana.

5. Pantang bersiul di hutan, nanti disambar langsuir.

6. Jangan melaung di tengah hutan, nanti disahut hantu.

7. Jika terdengar sahutan, jangan dijawab, dikhuatiri suara hantu.

8. Jangan mengambil batu atau benda ganjil di hutan, takut berpenunggu.

9. Dilarang menegur sesuatu yang aneh atau ganjil dihutan, nanti dirasuk atau dapat malang.

Pantang Larang Di Sungai
1. Jika nampak air berpusar, jangan hampiri, alamat buaya bergerak atau mengiring.

2. Jika ikan toman membawa anak, jangan melintas di hadapannya, nanti dilompati ke perut.

3. Jika terdengar suara semacam kerbau di tebing sungai, alamat ada buaya mengawan.

4. Dilarang bawa limau purut, nanti dibaham buaya.

5. Jika suara perempuan terdengar waktu Maghrib, alamat hantu pari sedang berpesta.

6. Jika kail disambar gondang (siput besar) , alamat rezeki mendatang.

Pantang Larang Ketika Duduk

1. Tak boleh duduk atas bantal, nanti dapat bisul.

2. Tak boleh duduk atas tangga ketika Maghrib, nanti dirasuk hantu.

3. Tak boleh menggoyang kaki, nanti tak lepas hutang.

4. Tak boleh duduk di beranda tangga, nanti payah rezeki.

5. Tak boleh duduk atas lesung, nanti berkudis dubur.

PETIKAN: Pantang Larang Orang Melayu Tradisional

Wednesday, June 2, 2010

BAHAYA FAHAMAN PLURALISME AGAMA


Sudah terlalu lama saya tidak mengetengahkan entri2 yang berbunyi berat seperti ini. Peluang ketika berada di Semenanjung Malaysia terlalu luas melebar dengan wacana2 ilmu dan program ilmiah yang kaya dengan pengenalan dan pendekatan tentang apa itu ilmu falsafah dan ideologi. Dari seorang yang buta hati untuk ambil tahu tentang ideologi dan falsafah dalam tamadun2 dunia, sedikit demi sedikit minat itu disemai dan ingin terus dibaja. Bukan bermimpi untuk menjadi pencipta ideologi dalam dunia ini, tetapi saya sedar bahawa sebahagian dari akal dan otak saya ini harus tahu, kalau tidak banyak pun sedikit, mengenainya. Dan saya sarankan perkara yang sama buat mahasiswa bakal menjadi pewaris kepimpinan negara.

Merindui saat2 bertemu dengan orang2 hebat dari dalam kampus mahupun di luar kampus yang pakar dalam bidang ideologi dan falsafah ini, saya tumpahkan rasa rindu saya dalam Diskusi Meja Bulat MAIM yang berlangsung di Dewan Syarahan YADIM Zon Sarawak yang memperkenalkan Dr. Anis Malik Thoha (Pengarah IIUM Press Office) sebagai panel jemputan pada 29 Mei 2010 yang lepas. Salah satu sebab saya berminat untuk hadir ialah kerana rindu pada pensyarah kampus saya UIAM Gombak. Boleh ke?? =) Alhamdulillah…

Dipendekkan cerita, ayuh baca apa yang saya catatkan dalam sebahagian sesi diskusi ini. Namun, mohon maaf seandaikan ada kekurangan data dan fakta yang kurang konkrit untuk difahami. Sebarang tambahan dan kesilapan dalam tulisan ini dimohon untuk direspon dan diperbetulkan. InsyaALLAH.

LATAR BELAKANG

1- Makna pluralisme agama ialah kesamarataan dalam agama2 yang wujud di dunia ini.

2- Asalnya, kepimpinan Amerika Syarikat sedar dengan adanya multiracial, multi religious society dalam masyarakatnya. Maka pembangun dan pendiri AS tidak lupa dalam membincangkan agama yang mesti dianuti dalam pemerintahan.

3- Contohnya, Benjamin Franklin – beliau ingin membina masyarakat AS yang mempunyai 1 gagasan iaitu masyarakat majmuk di AS mesti ada satu fahaman yang boleh merangkumi seluruh masyarakatnya. Akhirnya beliau mencetuskan “public religion”.

4- “Public Religion” juga merupakan satu pendekatan untuk mencuba mengumpul seluruh keyakinan2 yang ada dalam masyarakat.

5- Pada tahun 1960-an, seorang socialist AS menyelidiki situasi agama di AS dalam jurnalnya “Tabloids” bertajuk Civil Religion di AS yang mengaitkan pluralisme dengan “civil religion”kerana kedua2nya ada kesamaan idea sebab kedua2nya lahir dari demokrasi.

DI TIMUR

1- Fakta: Isu pluralisme agama menjadi sangat dominan di saat ini tetapi ia agak lambat sampai di nusantara kerana boleh dikatakan baru merdeka. Kedua, ketika Barat sibuk menjajah negara2 di kawasan ini, maka isu pluralisme tidak dijaja dan tidak dipasarkan dalam masyarakat.

2- Namun cara penjajah moden ialah dengan memperkenalkan idea demokrasi kepada masyarakat Timur. Negara2 di Timur satu persatu mencapai kemerdekaan dan “kemerdekaan” mereka sekaligus akan menganakangkat sistem2 Barat iaitu sistem demokrasi.

3- Ramai di antara kita kurang cermat memahami isu demokrasi sehingga terkagum2 dengan apa sahaja yang datang dari Barat.

4- Maka kita tidak berupaya untuk mengkritik tentang apa yang sesuai dengan budaya kita. Sebaliknya, kita mencari dalil untuk menyokong idea2 dari Barat itu. Dan dalam isu pluralisme agama ini, banyak kecelaruan dalam memahaminya.

RESPON2 DALAM PLURALISME AGAMA

1- Majlis Ulama’ Indonesia (2005) – mengeluarkan fatwa yang mengharamkan SIPILIS (sekularisme, Pluralisme dan Liberalisme).

2- Di Malaysia (2006) – Dr. Harussani mengeluarkan resolusi dan sikap yang sama iaitu umat Islam tidak boleh silap dalam isu pluralisme agama kerana ia benar2 menjejaskan aqidah umat Islam.

3- Namun masyarakat kita tidak faham apa pluralisme agama yang akhirnya akan menyebabkan respon yang pehun emosi sehingga ada yang mengatakan ulama’ tolol atau dalam istilah sarcastic “ulama’ ditolol2kan” padahal ia fahaman yang menyetarakan semua agama.

4- Di Indonesia, mantan Muhamadiyyah yang bernama Buya Syafie Maarif menyatakan bahawa dia akan menegakkan dan memperjuangkan pluralime agama kerana dia menganggap bahawa pluralisme agama bersamaan dengan toleransi agama.

5- Padahal “pluralisme” tidak ada langsung dalam kamus bahasa Melayu dan setiap istilah itu tidak terlahir begitu sahaja kerana ada konsep2 yang melingkupinya.

6- Kesimpulannya, sebahagian masyarakat tidak punyai daya kritis dan menganggap bahawa apa yang datang dari luar itu WAJIB ditaklidi seperti kenyataan dikeluarkan oleh seorang pemimpin Egypt bernama Thohasan: Kita mesti ikut Barat kalau mahu maju dan berkembang. Jadi apa saja yang datang dari Barat tidak perlu disaring (filtering and screening).

7- Ibnu Khaldun juga pernah menyatakan: Pihak yang terjajah itu selalu ingin sekali mengikuti pihak penjajah kerana memang satu psikologi orang2 terjajah tidak punyai daya resistance sama sekali.

8- Maka di negara yang terjajah golongan yang terjajah pasti mengikuti pihak yang kuat.

CETUSAN FAHAMAN PLURALISME AGAMA

1- Sewaktu Zaman Keemasan Islam, dunia Barat berada dalam Zaman Kegelapan.

2- Masyarakat barat tidak punyai ilmu sama sekali sehingga mereka yang ingin mempelajari ilmu berbondong-bondong menuju ke “centre of knowledge” yang mana diketuai dunia Islam (Cordova, Egypt dan lain2).

3- Jadi secara tidak langsung, mereka mempelajari Bahasa Arab, al-Quran dan ilmu2 bangsa Arab dan inilah yang menjadi cetusan awal dalam pembangunan awal untuk meruntuhkan tamadun Islam.

4- Dan dari sini juga terlahirlah golongan “Orientalis” yang cuba menterjemahkan al-Quran pada awal2 Perang Salib. Dan akhirnya ramailah sarjana2 Barat yang menjadi sarjana ulung seperti seorang Yahudi bernama Mymunaits (Musa bin Maimut) yang merupakan ahli fizik dan mengarang kitab dalam bahasa Arab.

5- Orang Islam yang mengikut idea Barat itu mempunyai mentality yang orang terjajah. Jadi harus diberi kesedaran agar dapat memahami permasalahan ini dengan benar iaitu Pluralisme TIDAK SAMA DENGAN Tolenrasi agama.

6- Sekarang ini, di tengah2 masyarakat kita telah berlaku kecelaruan dalam memahami Pluralisme.

KESIMPULAN

Dari paparan ringkas ini dapat disarikan bahawa pluralisme agama sebetulnya adalah ajaran demokrasi dalam beragama yang lebih menitikberatkan pada nilai-nilai dan prinsip-prinsip demokrasi itu sendiri. Sebab secara nasab, pluralisme agama ini adalah “anak sah” yang terlahir dari “rahim” demokrasi. Oleh kerananya, secara geneologis pluralisme agama ini secara otomatis dan tak terhindarkan mewarisi watak dan karater demokrasi. Antaranya:

1- KESERATAAN: Ajaran pluralime agama mengajarkan semua agama sama dan setara, tak ada yang paling baik dan tak ada yang paling buruk.

2- LIBERISASI: bermakna ‘kebebasan’. Mengajarkan hak kebebasan beragama, dalam erti keluar-masuk Islam.

3- RELATIVISM: Merupakan implikasi daripada kedua-dua watak yang sebelumnya. Mengajarkan kebenaran agama relative.

4- REDUKSIONISME: Untuk sampai kesetaraan atau persamaan, ajaran pluralisme agama telah mengurangkan jati diri atau identiti agama-agama yang menjadi entity yang lebih sempit dan kecil iaitu sebagai urusan peribadi. Dengan kata lain, pluralism agama itu berwatak secular.

5- EKSKLUSIVISME: Ajaran yang “tampak” ramah dan sangat menghormati keberbedaan dan menjunjung tinggi kebebasan. Pada hakikatnya, ia telah merampas kebebasan pihak lain dan menginjak-injak, apabila seseorang itu mengisytiharkan diri sebagai pemberi ajaran/teori/tafsir tentang kemajmukan/keberagamaan/ keberbagaian agama2 yang sangat benar. Jadi sesungguhnya ia telah merampas dan menelanjangi agama2 dengan mengisytiharkan kebenarannya masing2 untuk kemudian dimiliki dan dimonopoli oleh sendirinya secara eksklusif.