SAHABAT PEMBACA! =)

Tuesday, March 23, 2010

AKU MENGHITUNG DIRI =)

Dengan Nama ALLAH Yang Maha Pengasih, Maha Penyayang, Maha Mengasihani, Maha Memberi Rezeki, Maha Lemah Lembut, Maha Kuasa, Maha Berkehendak, Maha Agung lagi Maha Bijaksana.

Aku bermohon agar dijauhi dari bisikan2 dan hasutan syaitan durjana…penghuni neraka Jahannam. Sungguh diri ini terasa amat tidak layak menjejak ke syurga dengan amal yang ada. Namun, tiada jua diri ini sanggup mengharungi siksa neraka yang sudah diberi amaran dan peringatan sejelas2nya dalam kitab suci Al-Quran….siksanya itu teramatlah pedih.


Selawat dan Salam buat junjungan mulia, junjungan agung, manusia terulung, Rasulullah S.A.W, penyebar risalah Islam yang suci ke serata alam.


Allahu Allah…bukan niat untuk menaip teks khutbah. Cuma ada satu perasaan yang teramat bersyukur. Sukar sebenarnya untukku ukir dengan kata2 sebegini.


Dalam kemelut masalah duniaku, dari dalaman mahupun luaran, aku menghitung diri.


Adakah telah kunilai seadil2nya?

Adakah telah kulaksanakan sebaik2nya?

Adakah telah kulalui sesabar2nya?

Adakah telah kulakukankan seikhlas2nya?


Aku bukan makhluk yang sempurna. Bisa saja anda lihat punyai cacat cela pada akhlakku, kata2ku, perwatakkanku, rupa parasku, tindakan dan keputusanku.


Aku menghitung diri. Satu semester lagi bakal dihabisi. Bagaimanakah aku sepanjang satu semester ini?


Mereka kata aku ini pemimpin. Hanya diam mampuku balas kerana tinggi benar orang yang dinamakan pemimpin itu. Aku terus menghitung diri. Pasti ada yang berkata, kau pemimpin dirimu sendiri. Ya, pemimpin diri sendiri ANDAI BENAR dirinya itu dipimpin iman dan akal sewaktu berseorangan tanpa teman. Aku menghitung diri lagi.


Aku suka suasana selepas hujan lebat seperti ini. Mindaku lincah menghitung diri.


Dari saat ini, kuharapkan padaMu ya Tuhan, cahaya ampunan dan maghfirahMu, atas segala niat dan perlakuan jahatku, atas segala kata2 kasarku, atas setiap keputusan zalimku, atas setiap perkara2 mazmunah dan kerosakan yang pernah kulakukan di muka Bumi ini. Aku mohon ampun andai ada hati2 orang2 di sekelilingku yang sakit dan terluka disebabkan diriku ini.


Selagi ada nafas yang disedut dan dihembus, mudah2an kita semua tidak tergolong dalam orang2 yang tidak sempat bertaubat sebelum dijemput sakaratul maut. Buatlah perhitungan untuk diri kita ini. Bukan KESEMPURNAAN yang dikejar, tetapi berusahalah menjadi manusia YANG LEBIH BAIK. Peringatan buat hamba yang sedang menghitung diri ini juga.



“Di sebalik awan mendung itu, Kau hadiahkan PELANGI selepas hujan… =)”


p/s :

Semoga berjaya buat sahabat2 yang tengah berjuang mengharungi hari2 peperiksaan akhir semester 2 2009/2010. Semoga dipermudahkan urusan kalian. Halalkan segala2nya. Berusahalah bersungguh2!!! Yeah!

Friday, March 19, 2010

ANALOGI WAYAR2 DAN LED

Di sebalik keserabutan wayar2 ini.....


Ada hasil dan kepuasan yang tersendiri....





Syukur syukur...
Alhamdulillah...

Hasil yang nampak mudah ini....
Ada susah yang perlu dilalui....

Analogi wayar2 dan LED...
Dalam keserabutan ini...
Kucari cahayaMU...
Dalam membaiki cacat cela yang ada ...
Kuganti yang lama dengan baru...

Inilah perjuangan hidup dunia...
Yang lemah pada diri aku insafi...
Namun kutahu apa kuingini....
Akhirnya kepuasanlah yang dinikmati...

Thursday, March 18, 2010

"JALAN-JALAN"


Berjalan aku menyusuri tapak kaki
Menghitung setiap amal yang aku lakukan
Melakukan dan terus kulakukan
Hingga aku dapat buahnya

Terseret aku dalam satu sisi lorong
Melihat dua hati yang masih terikat
Menuntun dalam cerita mereka
Yang terkadang tak tersambung indah

Satu hati berkata " engkau tak pedulikan kami lagi "
Hati yang lain hanya terdiam seperti biasa
Tetapi di suatu waktu dua hati itu tampak indah
Yang terlukis ketika mereka berikrar

Seandainya aku dapat menembus lapis ari mereka
Kan kutarik dua hati itu dalam satu indah lukisan
Yang membuat dua hati itu tetap bersinar
Dan akan selalu tersenyum di dalam aura kasih Nya

Tertegun aku dalam mata senyapku
Kenapa setiap insan selalu ada beda saujana
Yang terkadang berbuah kesakitan di dalam suci hati
dan membuat mati simpati mereka

Aku melangkah kan lagi kaki ini
Menuju indah taman surga yang tampak
Penuh dengan hati yang bersinar
tak tampak gelap disana

Aku ingin sekali merasakan indah sinar itu
Dan merengkuhnya dalam kasih yang diberikan
Tetapi hanya ada ketakutan ketika aku mendekat
Yang terkadang bimbang menyelimuti

Apalagi yang aku hadapi ini
Mataku kututup lagi untuk melihat sekejap gelap
Astaghfirullah...ternyata setan telah menyilapkan mata syahwat ini
Aku belum pantas merasakan indah sinar itu sekarang

Kutuju rumah indah yang ada di depan mataku
Kubersujud dan memohon ampunNya
Sungguh aku jauh berjalan Ya Alloh
Tak layak kaki ini melawan setiap tapak kaki dunia

Kuhanya manusia yang selalu silap
Kuhanya manusia yang terkadang jatuh dalam tipu daya setan
Teguhkanlah imanku ini
Dan bimbinglah aku menuju surgaMu.....AMIN YA ROB

*perkongsian dari Anang Wicaksono

Wednesday, March 17, 2010

ALLAHU AKBAR...!! KERJAKU BANYAK.... T_T


Allahuakbar!! Kerjaku banyak... T_T

Aku pernah berdoa dan berharap agar projek2 dan tugasan2 kuliah tidak dilambakkan oleh pensyarah2ku pada MINGGU terakhir semester.

Oh!! Hajatku tidak kesampaian.

Bisa saja nak meletup hati ini andai dilayan sangat tekanan yang menyala2...

Berhentilah mengira berapa banyak lagi nak dibuat, disiap dan dihantar....

Teruskanlah membuat, berusaha menyiap dan menghantar pada masa yang tepat....

Oh! Duniaku bagai cuaca yang tidak menentu sekarang ini....

Satu pesanan Dr. Momoh:

" If you want success, do it with dignity. If you fail, fail with dignity. That's mean, you try to do them in your own way and your own hard work...not from others..."

Oh! Terima kasih, Dr Momoh...Professor yang punyai ketawa kebapaan...

Bagaimanakah itu??

Hahaha... (gelak lah macam Dr. Momoh) =D

Aku dah merepek... Off to ADSP class...!!

The final ADSP class.. =D

Sunday, March 14, 2010

PABILA LADYBIRD BERTEMU KUPU-KUPU... =)

Pabila Ladybird bertemu Kupu-kupu...new spirit...refreshed!!
Buat Ladybird...ini laguku ketika aku berjaya melepasi latihan bukit semasa belajar memandu dulu... Rasa lebih bersemangat selepas balik dari Kuantan..

************************************************************************


Kau Dan Aku

Kau dan aku ,adalah satu
Tak kira apa
Segala rintihan aku ,engkau selalu ada
Biar kata memisah kita
Biarkan saja
Kerana terbiasa

Mengejar mimpi ,yang pasti akan aku
Sentiasa merasa kehilanganmu
Ku akan tunggu saat bertemu
Tiada henti
Walau dimana kita berdiri
Di dalam dunia ini
Biar sampai akhirnya nanti

Semua tak terang di mataku ,walau warnanya menyala
Ingin merasa namun aku takkan cuba
Biar kata memisah kita
Biarkan saja
Kerana terbiasa

Mengejar mimpi ,yang pasti akan aku
Sentiasa merasa kehilanganmu
Ku akan tunggu saat bertemu
Tiada henti
Walau dimana kita berdiri
Di dalam dunia ini

Biar sampai akhirnya nanti
Biar sampai akhirnya nanti
Ooohhh..Oohhh..Ooohhh

Sunday, March 7, 2010

KEBODOHAN

Menghadapi kebodohanmu
Membenam duri ke sukma...

Menghadapi kebodohanmu
Menyiksa...mensia2 masa...

Menghadapi kebodohanmu
Membulat hati membenteng dunia kita...

Lelah lidah menebal kata
Harapkan ego tertancap ke tanah
Agendamu sahaja yang lebih utama
Teruskanlah dengan kebodohanmu
Andai aku pula yang bodoh
Biar aku terus mengukir "kebodohan" ku itu...

JEMPUTAN KE MAJLIS TAHLIL


Ikuti pautan ini:

"Beliau ini temen seangkatan waktu di ITB dulu (angkatan 89 Mesin ITB…..) Yang saya tahu, teman yang satu ini dulu termasuk student yang jarang kuliah, jarang ketemu di kampus, ehhh,,,,herannnya, kok dia duluan lulus,,,,,aneh kan??? Padahal dia bukan termasuk student yang pinter ,……ha,..hah.a. heran nya lagi, dia lulus Doktor dari Perguruan Tinggi Terkenal di dunia, Tokyo Institute of Technology…kok bisa ???? Aneh memang….Tapi mungkin juga, sholat tahajud dia yg getol yg membuat semua urusannya lancar" - Nur Farahshila

"Seandainya aku bisa memilih, aku hanya ingin jadi dosen biasanya. Datang ke kampus tiap hari untuk mengajar, membimbing mahasiswa dan melakukan penelitian. Sambil sesekali pergi jalan-jalan menghadiri konferensi atau memberi kursus singkat untuk menambah mata penghasilanku. Sayangnya aku harus menjabat sementara untuk sebulan ini menggantikan bosku yang pengin rileks membaca buku. Alhasil persiapan ngajarku tidak optimal, mahasiswa bimbinganku gak ke urus dan gak sempat melakuan riset. Aktifitasku setiap hari hanya pindah dari satu rapat ke rapat yang lain. Di antara rapat aku masih harus menghadapi mahasiswa yang minta tanda tangan, dosen minta tanda tangan, teknisi juga minta tanda tangan. Saking seringnya tanda tangan akhirnya aku ubah tanda tanganku supaya cepet, dan sekarang tanganku jadi bingung kalau tanda tangan." - Allahyarham Prof. Dr. Wahyudi Martono

Saturday, March 6, 2010

DO IT IN MY OWN WAY...! FULLSTOP...!


Sekarang, aku sekda masa nak:

1- Melayan mesyuarat panjang lebar...
2- Merancang atas kertas panjang lebar dan tebal2...
3- Berbuih2 berbincang sana sini...itu ini...
4- Mendengar alasan dan jawapan: "SIK DAPAT" atau "SIK MOK"

Kerana akhirnya:

1- Tiada juga tindakan.
2- Kertas ya lamak2 dikronyok2...rubbish...
3- Cakap tak serupa bikin
4- Buat sakit hati saja

Sekarang, aku maok:

DO IT IN MY OWN WAY...! FULLSTOP...!

Thursday, March 4, 2010

SUNGGUH SAKIT HATI!!!

Budak 18 bulan mati dipukul, dipijak jiran

Oleh Hardi Effendi Yaacob
hardi@bharian.com.my



PETALING JAYA: Belum pun selesai kes Syafia Humairah Sahari, tiga tahun, yang mati ditendang dan dipijak teman lelaki ibunya, minggu lalu, seorang lagi kanak-kanak berusia 18 bulan pula menjadi korban terbaru kes penderaan.

Dalam kejadian di Pangsapuri Bestari Damansara, Kayu Ara di sini, malam kelmarin, K Hares-varran dikatakan dipukul dan dipijak suami jiran keluarganya hingga menyebabkan hati kanak-kanak lelaki itu pecah dan enam tulang rusuknya patah.

Haresvarran dipercayai didera antara jam 10 malam dan 12 tengah malam kelmarin ketika ibu bapanya, masing-masing penerbit filem dan pekerja sambilan, meninggalkan mangsa di rumah jirannya.



Ketua Polis Daerah, Asisten Komisioner Arjunaidi Mohamed, berkata ibu mangsa mulanya meninggalkan anaknya di rumah seorang wanita tua yang uzur yang tinggal berhampiran rumahnya.

"Bagaimanapun, bimbang meninggalkan anaknya dengan wanita yang uzur itu, ibu mangsa kemudian menghubungi isteri suspek yang pernah menjaga mangsa selama tiga bulan tahun lalu untuk mengambil Haresvarran.

"Ibu mangsa sebenarnya risau untuk menyerahkan mangsa kepada pasangan itu kerana mengesyaki anaknya pernah didera berdasarkan kesan lebam di badan ketika dalam jagaan mereka tahun lalu. Bagaimanapun, kerana terdesak mereka meminta isteri suspek menjaganya," katanya pada sidang media di sini, semalam.

Arjunadi berkata, suspek berusia 33 tahun kemudian menjemput mangsa di rumah wanita tua itu, tetapi Haresvarran dikatakan enggan mengikutnya dan menangis walaupun selepas dipujuk, termasuk diberikan coklat.

"Dia mungkin takut sebab pernah didera suspek. Ini menyebabkan lelaki itu berang lalu memukul mangsa berulang kali sebelum mengheretnya ke padang permainan (di tingkat bawah pangsapuri) dan memijaknya tanpa belas kasihan.

"Suspek hanya menghentikan tindakannya apabila kanak-kanak itu tidak sedarkan diri sebelum membawanya ke klinik berhampiran. Mangsa kemudian dipindahkan ke Pusat Perubatan Universiti Malaya (PPUM) kerana kecederaan serius dan disahkan mati sebaik tiba di hospital," katanya.

Ini kejadian kedua membabitkan kematian kanak-kanak mangsa dera dalam tempoh seminggu. Khamis lalu, Syafiah Humairah mati dipukul dan ditendang teman lelaki ibunya di Sungai Pelong, Hulu Selangor.

Arjunadi berkata, suspek yang bekerja sebagai kelindan lori membuat laporan di Balai Polis Damansara Utama jam 12.35 tengah malam, kelmarin, dengan mendakwa Haresvarran mati tercekik makan gula-gula.

"Maklumat itu bercanggah dengan laporan perubatan, termasuk bedah siasat yang mengesahkan mangsa mati akibat kecederaan dalaman yang serius.

"Di badan mangsa ada banyak kesan lebam lama dan baru, selain tulang rusuknya patah dan hatinya pecah," katanya.

Beliau berkata, polis akan mendapatkan perintah reman ke atas suspek hari ini bagi membantu siasatan mengikut Seksyen 302 Kanun Keseksaan iaitu membunuh.

Arjunadi meminta orang ramai, terutama yang melihat atau mempunyai maklumat berhubung kejadian itu supaya tampil membantu siasatan.

Mayat K Haresvarran dituntut ibu bapanya sebaik bedah siasat selesai jam 1 petang semalam untuk dikebumikan.

KHABAR DARI PUSRAWI...


Saya dan beberapa teman2 sekelas baru sahaja kembali daripada menziarahi Dr. Wahyudi Martono, Head of Mechatronics Department, Kulliyyah of Engineering, Universiti Islam Antarabangsa Malaysia. Beliau kini masih ditempatkan di Unit Rawatan Rapi (ICU), Pusat Rawatan Islam (PUSRAWI) di Kuala Lumpur.

Sempat saya berbual dengan isteri beliau. Menurut isterinya, Dr. Wahyudi dimasukkan di PUSRAWI sejak hari Isnin yang lepas (1 Mac 2010) oleh Dr. Riza Muhida yang juga salah seorang pensyarah di Mechatronics Department, selepas beliau mengadu sakit dada dan tidak dapat memandu. Doktor di PUSRAWI mengesahkan Dr. Wahyudi mengalami jangkitan paru2 (lung infection) yang menyebabkan kandungan oksigen sangat kurang dalam badan. Hari ini ialah hari keempat beliau di sana dan keadaannya semakin teruk.


Kami pelajar2 Dr. Wahyudi di Mechatronics Department UIAM dan seluruh warga Kulliyyah of Engineering mendoakan agar beliau dan keluarganya diringankan beban atas musibah ini. Mudahan segala2nya selamat dan dipermudahkan ALLAH. Sama2lah kita doakan kebaikan buat beliau sekeluarga.

Ameen ya Rabb...