SAHABAT PEMBACA! =)

Thursday, April 30, 2009

SABAH KUJEJAKI 1

HARI 1: 19 APRIL 2009, AHAD, 12.30AM

Saya tiba di Terminal 2, Lapangan Terbang Antarabangsa Kota Kinabalu (KKIA). Saya adalah peserta terakhir yang tiba di Sabah ini. Mengantuk dan penat menjadi ‘Cinderella’ di tengah2 malam buta. Kira2 12.45am, sahabat2 saya tiba seramai 4 orang menaiki kancil. Akhirnya, kami menjadi ‘ikan sardin’ akibat beg pakaian yang besar juga beg buah tangan yang saya bawa. Perjalanan diteruskan ke Kampung Pimping, daerah Membakut, Sabah yang jauhnya lebih 2 marhalah dari KKIA.


Jam 2.30am, saya tiba di Kediaman En Awang Samat, keluarga angkat saya sejak 2 tahun lepas. Terus kami ‘packing’ barang2 dan bekalan2 yang akan dibawa ke gunung Kinabalu awal pagi esoknya.

(Cuak gak…huhu)


HARI 2: 20 APRIL 2009, ISNIN

Kami bertolak ke Kota Kinabalu terus ke Ranau iaitu lokasi Gunung Kinabalu. Sebelum itu, kami singgah ke Kinabalu Park untuk makan tengah hari. Buka saja pintu HILUX, hawa sejuk menghembus muka. Sejuk. Ini belum lagi naik gunung. Huhu


Habis makan tengah hari, kami tiba di perkarangan gunung. Gunung Kinabalu berada di hadapan mata. Subhanallah…tinggi dan sejuk bukan main. Gunung yang tertinggi di Malaysia, kira2 4093.4 meter dari aras laut memukau mata. Dan, inilah hasilnya:





Kami diberikan 2 jam untuk mendaki 2 pondok perhentian. Sekadar ingin memberi pengalaman kepada 5 manusia yang bukan asalnya dari Sabah ini. Saya khuatir saya tidak mampu menghabiskan pendakian ini. Kami diberikan tongkat untuk membantu pergerakan di gunung. 3/4 pendakian saya mengah. Baru terfikir, kami tak panaskan badan pun tadi. Akhirnya, pondok pertama ditawan.Hehe

Saya agak putus asa. Penat bukan kepalang. Saya menyuruh sahabat2 lain meneruskan pendakian mereka terlebih dahaulu dan saya akan menyusul. Antara pendakian dari pondok 1 ke pondok 2, saya sudah menggapai awan!! Kabus tebal ini adalah awan nipis jika dilihat dari bawah. Suhanallah…awan… Lima langkah, berhenti…lima langkah, berhenti… sikit2 akhirnya tibalah ke pondok 2. Baki 30minit lagi kami mendaki separuh perjalanan ke pondok 3.


Alhamdulillah…sambil berehat Pak Cik Samat (Abah) memberi input kepada kami anak2 muda. Mendaki gunung ini banyak mengajar kita sebenarnya. Kekuatan mental itulah kuncinya. Kalau kita tak sanggup nak naik, kita perlu turun melalui perjalanan yang lebih jauh. Maka, perlu kuatkan teruskan sampai ke puncak.

Ketika menuruni kaki gunung, kaki kami semua lenguh. Jika berhenti berjalan, kaki akan menggeletar.

Ya Allah…kelakar.. Hampir2 ke perhentian terakhir, saya dah mencekak pinggang…jalan, jalan dan jalan lagi…berakhir juga pendakian ini.


...bersambung....


BOOKS MANIA \(^o^)/


Hampir 3 minggu sudah entri blog ini tidak dikemaskini. Maaf beribu2 maaf…agenda disusun bertali arus setelah habis peperiksaan akhir semester lepas mengekang jari2 ini berada di persada alam maya. Alhamdulillah, Allah mudahkan jalan ini.

Pesta Buku 2009 yang selamat diadakan di Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC) pada 17-26 April yang lepas .( Macam tau2 je aku ni habis exam 16 April ;p) Kali ini saya memang betul2 berpestalah!

17 April, saya ditemani saudari Azwani Jaini meredah Masjid Jamek, Jalan TAR dan akhirnya ke Pesta Buku. Masing2 mencari barang2 yang dipesan dari saudara-mara masing sebelum pulang ke kampung halaman.

Hari pertama, sampai2 saja ke dewan pameran, tapak buku PTS terdahulu dicari. Pengunjung tidaklah berapa ramai pada hari tersebut dan agak memudahkan kami membelek2 buku2 yang ada. Hari ini jumlah buku yang saya beli ialah 8 buah buku semuanya.

18 April iaitu hari kedua, saya dan Azwani bersama saudari Siti Nurbaya (Kak Siti) yang tiba di Kuala Lumpur malam 17 April, pula menyerang PWTC. Saya ingatkan tidak sempat bersama mereka memandangkan urusan di Pusat Matrikulasi UIAM Petaling Jaya perlu diuruskan, namun terbatal. Bayangkan 2 hari ‘begasak’ keluar setelah 2 minggu terkurung dalam bilik meletihkan segala urat sendi ini. Sudah lama saya tidak merasakan penat sebegitu.

Jam 3.30 petang saya beredar dari PWTC terlebih dahulu memandangkan saya terpaksa berkejar ke LCCT kerana petang tersebut saya akan pulang ke Sarawak. Dalam Sky Bus, saya mengira jumlah buku yang dibeli hari ini ada 4 buah semuanya.

Saya benar2 berpesta buku kali ini. Apa yang saya tak sangka, Kak Siti sanggup terbang dari Kuching ke Kuala Lumpur dengan tujuan utama untuk pergi ke Pesta Buku. Semangat apakah itu? Books Mania kah??

Saya ingin memohon maaf banyak2 kepada sahabat2 di Sarawak. Saya terlepas pandang satu perkara. Saya terlupa untuk bertanya pesanan2 buku daripada sahabat2 di sana. InsyaAllah untuk Pesta Buku yang akan datang, saya akan khabar2kan.

Sunday, April 5, 2009

FINAL EXAM & PM BARU



Yang ni jela isu hujung2 sem ni…. FINAL EXAM!! Alhamdulillah…baru tadi dah lepas satu paper.

UNGS 2050: Ethics & Fiqh for Everyday Life. Insya-Allah lepas ni ada 4 subjek lagi menanti. Lepas baca blog kak Diana – citra muslimah – aku mendapat kekuatan sedikit. Seronoknya melihat orang lain berusaha…mudahan Allah mudahkan jalan kak Diana dan sahabat2ku yang tengah final exam sekarang. Juga jalanku ini.


Aku sebenarnya teringat, tengah syok stadi…aku sumbat telinga dengan headphone. Sejak mendengar isu kotak rokok berwajah ngeri tu, aku tukar ke stesen radio yang sama untuk mengetahui apa pula isu terbaru hari tersebut. Aku syorkan agar mahasiswa2 lain juga mengambil langkah yang sama seperti ini agar tidak ketinggalan mengikuti isu semasa. Bagiku, radio ni digunapakai elok2, ada manfaatnya.


Bila dengar…PM? Tahniah?...ape pulak yang PM buat kali ni?...dengar punye dengar, tahniah kepada PM Malaysia yang ke-6, Datuk Seri Naib Tun Razak…. Waa…!!!!!!! Tempurung betulla si katak ni….rupa2nya, hari tu hari perlantikan PM baru Malaysia.




Tanggal 3 April yang lepas, Pak Lah selamat meletakkan jawatannya sebagai PM yang ke-5, dan sekarang Malaysia diterajui oleh PM yang ke-6 pulak. Ape prasaan aku sebenarnya???


Hmm…tiada harapan menggunung tinggi. Cuma doa moga2 rakyat Malaysia ni tak hanyut dalam kemajuan dan lalai dalam pembangunan. Maka, kuasa itu semua Allah berikan atas pemimpin kita. Apa pendapat anda, bagaimana pemimpinnya, begitulah rakyatnya?? Fikir2kan… (:


Dah3…study2….