SAHABAT PEMBACA! =)

Thursday, June 7, 2012

ALLAH ADA, ALLAH JAGA (=


Satu ketika, Allah mentaqdirkan satu perkenalan. Satu pertemuan. Perkenalan dan pertemuan kali pertama aku dan engkau. Kita berkawan, lama-kelamaan kita jadi sahabat. 2 perkataan yang sama maksudnya, tapi rasanya berbeza.

Kita kongsi gelak tawa dan suka duka…
Kita kongsi riuh rendah dan tangisan “run-run” tanpa kompromi…
Kita kongsi angan-angan dan do’a yang tak putus kepada Tuhan…
Kita kongsi cerita hati, cerita Nabi, cerita dunia dan cerita akhirat…
Kita tetap saling mengingat diri belum cukup sempurna di mata Tuhan…
Kita tetap saling menegur apa yang salah dan tak kena…
Hati yang satu kadangkala pecah…
Hati yang pecah bersatu kembali…

Satu ketika, Allah mentaqdirkan satu perpisahan. Kita menjauh. Kau dengan hala tuju hidupmu, aku dengan hala tuju hidupku. Ketika ini, aku pandang engkau, engkau pandang aku… bersama memori persahabatan kita.  Detik perpisahan tiba jua. Kau pergi, aku di sini. Atas kalimah “Laailahaillallah, Muhammadurrasulullah”, berpisahlah dua sahabat dengan sekuntum senyuman. :’) Dalam hati, hanya ada Tuhan Yang Maha Mengetahui apa lagi rencanaNya selepas ini. Kita redha, Kita Tawakkal. Allah Ada, Allah Jaga. YAKIN!

Allah sayang kita…
Sebab itu Dia pinjamkan engkau kepadaku…
Dia beri ujian ini supaya kita tabah….
Dia beri ujian ini supaya hati kuat…
Dia beri ujian ini supaya kita bersedia…
Kerana kelak pada masa yang ditetapkan…
Aku atau engkau, salah seorang yang akan pergi dulu menghadapNya…
Dan itulah perpisahan yang kekal abadi…
Ketika itu beringatlah, aku sudah tiada…tapi yang Maha Menciptakan aku takkan pernah mati…
Jadi, dari sekarang kena latih diri untuk hidup keranaNya, bukan kerana kita.
:’)

~ Aku mencintaimu kerana Allah dan Rasulullah s.a.w. ~
Semoga kita bersahabat di dunia dan syurgaNya kelak. 
Allahumma amin. :’)

:: 08062012-Jumu’ah Barokah-Pejabat JKR HQ Kuching ::

video

Ya Allah,
Sahabat saya tak seperti sahabat Nabisaw
Sahabat Nabi setia di sisi
Sahabat saya datang dan pergi.

Ya Allah,
Saya muhasabah, menerawang sendiri
Dari kecil ke saat ini
Ramai sudah bertandang di hati
Ramai juga yang datang dan pergi.

Ya Allah,
Sahabat ketawa, saya gembira
Sahabat sayu, saya syahdu
Sahabat layu, saya pilu
Sahabat cemerlang, saya gemilang.

Ya Allah,
Kawan saya, sahabat saya
Rahmati kami meniti usia
Terpisah kami di alam nyata
Temukan semula di taman syurga.

Ya Allah,
Sahabat saya, buah hati saya
Mesra kami penawar duka
Rindu kami menambah cinta
Rajuk kami membuah ceria.

Ya Allah,
Silaturrahiim kami, ukhwah fillah
Bermusuh kami, na'uzubillah
Berpisah mati, inshaAllah
Pengubat hati, do'a rabitah.


No comments: