SAHABAT PEMBACA! =)

Monday, February 14, 2011

SEMOGA AKU KAU KENALI, WAHAI NABI....


Maka seusai Maghrib tadi, hari yang ditunggu2 akhirnya tiba.
12 Rabi'ul Awwal 1432H saya rasakan seperti 1 Syawal pula.
Menanti kedatangan hari ini penuh debar.
Sujudku.....sudah tak tertahan,
Lalu menitis air mata kerinduan buat Baginda s.a.w.

Kerna mengenangkan betapa diri ini tidak layak mendampingi sosok paling mulia ini.

Jauh sekali menjadi yang dikasihi dan disayanginya.


Hari ini satu kejadian berlaku.
Air mata saya mengalir tanpa saya sedari di dalam kelas.
Kalau saya ceritakan, nampak seperti alasan bodoh.
Nasihat sahabat supaya berlapang dada ditelan sedalam2nya.

Kadang-kala,
Saya benci jika urusan dunia mengganggu urusan akhirat saya.
Namun, akal harus realistik...
Redha pabila termakan nasihat sahabat saya itu.
Akhirnya, hati ini redha dengan linangan air mata
mengenangkan diri tidak diizinkan ke majlis mawlid.
Memujuk diri dengan optimis sekali.
"Manalah tahu,
pahalanya lebih besar apabila urusan duniawi ini diselesaikan dahulu kerana lebih aula'....
"

Maka telah berfirman Allah Yang Maha Esa,
yang bermaksud: "Jadilah! Maka terjadilah..."
Setengah hari membenam rasa kecewa,
petangnya saya mendapat berita penundaan majlis mawlid itu....
^____^
Akulah yang paling gembira!
Alhamdulillah fi kulli hal....

Sahabat2 yang disayangi,
Saya pernah membaca buku...beli macam2 buku nih....
Selalu juga mendengar sirah Baginda,
Saya masih kurang merasa cinta itu...
Saya ikut juga aktiviti jema'ah,
Tamrin dan program sana - sini siang malam,
Pelbagai idealisme sudah dikupas dan dikhatamkan,
Namun pabila disebut2 nama Baginda,
Mengapa rasa sayang itu tidak begitu berbekas di hati??

Kini memasuki tahun ketiga,
Saya hantar jiwa raga saya mendengar hadith2 Baginda,
Allahu...saya ingat lagi getar hati pabila mendengar pertama kali mendengar alunan Qasidah Mawlid,
Selama jiwa ini saya bawa ke taman2 ilmu seperti ini,
Hanya mampu terdiam bisu tekun mendengar keagungan pemimpin umat manusia ini.
Semoga Allah menguatkan hati dan kaki ini agar terus istiqomah dalam usaha mencintai Nabi s.a.w.

Betapa kita umat zaman ini terlalu ramai melupakan jasa2 dan pengorbanan Baginda.
Betapa kita umat zaman ini terlalu dahaga dengan urusan2 dunia sehingga tiada sedetik masa membaja rasa cinta dan rindu padanya...
Dan itulah saya beberapa tahun kebelakang...
Kerna itu saya sungguh malu, rasa terlambat pula...semoga tidak...
Walau siapa pun kita dan ilmu apa pun yang kita ada,
Marilah berusaha menambah rasa cinta, rindu dan sayang pada Baginda...

Saya bukan orang selayaknya bercakap mengenai Rasulullah s.a.w.
Sayabukan agamawan yang memahami sepenuhnya tingkatan2 ilmu agama ini,
Namun saya telah bersaksi Nabi Muhammad itu pesuruh Allah...
Atas kesaksian itu saya ingin terus berasa dekat dengan Baginda di dunia,
dan mahu duduk dekat dengan Baginda di Akhirat kelak...

Di Hari Kelahiran Rasulullah s.a.w hari ini,
Doaku,
Semoga di Padang Mahsyar nanti,
Kau mengenaliku, ya Rasulullah s.a.w!

Dan suatu impian yang tinggi untuk melihat wajahmu nanti,
Dan mendapat syafaat darimu...
Ameen


Sungguh!
Satu kerugian andai kita tidak dikenali Baginda apatah lagi untuk mendapatkan syafaatnya kelak.
Saat itu usah disesalkan masa2 di dunia ini yang tidak kita gunakan untuk menambah rasa cinta dan kasih pada Baginda s.a.w.
Dan hanya dengan ilmu maka berbunga2lah taman cinta buat Baginda.
Selagi hidup ayuhlah memenuhi ruangan majlis2 hadith Baginda.
Kerana yang disampaikan kepada kita itu adalah kata seorang manusia paling mulia.
Lebih mulia kata2nya dari tokoh2 lain yang kita bangga2kan.
Bertebaranlah walau dimana kamu berada,
Carilah cinta dan kasih pada Rasulullah dalam majlis2 yang penuh pesanan2 Baginda.

Perbanyakkanlah selawat dan salam buat Baginda,
Semoga kita mendapat syafaat,
mendapat perlindungan & pembelaan dari Nabi s.a.w,
mendapat rahmat & keampunan dari segala dosa,
mendapat hajat di dunia dan akhirat,
dan menjadi orang yang digembirakan dengan syurga...
(...baca seterusnya kelebihan berselawat)


Selagi upaya ku turuti ajarannya
Apa terdaya ku amalkan sunnahnya

Moga didunia mendapat berkat

Di akhirat sana beroleh syafaat...


-SALAM MAULIDURRASUL 1432H-

No comments: