SAHABAT PEMBACA! =)

Thursday, October 7, 2010

BARUK FAHAM MAKNA "BONGGOL-BONGGOL"

Bismillahirrahmanirrahim...

Kawan-kawan yang disayangi, ketika saya masih berusia belasan tahun, saya pernah terbaca satu hadith yang tergaris dalam hal ehwal tabarruj bagi golongan wanita. Ketika itu, saya tidak memahaminya walaupun sudah ditanya dengan ustazah2 di sekolah.

Abu Hurairah mendengar Rasulullah S.A.W bersabda:

“Akan muncul dalam kalangan umatku di akhir zaman, kaum lelaki yang menunggang sambil duduk di atas pelana, lalu mereka turun di depan pintu-pintu masjid. Wanita-wanita mereka (isteri mereka atau anak perempuan), berpakaian tetapi seperti bertelanjang (nipis & ketat). Di atas kepala mereka (wanita) pula terdapat bonggolan (sanggul atau tocang) seperti... bonggol unta yang lemah gemalai. Oleh itu laknatlah mereka semua. Sesungguhnya mereka adalah wanita-wanita yang terlaknat.

(Hadith riwayat Muslim)



Tahun berganti tahun, dunia fesyen di Malaysia mula mengabadikan pelbagai jenis fesyen termasuk busana Muslimah....ermm.."busana Muslimah" lebih tepatnya. Saya memerhatikan dunia sekeliling dalam ruang lingkup dunia kampus saya. Anak2 gadis di sini tidak ketinggalan mengikuti fesyen2 yang ada sehingga saya sendiri pening dengan penampilan yang ditonjolkan.

Suatu ketika, saya melahirkan sebuah pantun ketika dalam perjalanan kembali ke hostel dari kelas. Dan hari itu saya melihat penggayaan tudung pelbagai rupa.


Perasaan sebenarnya ialah kasihan melihat tudung seolah2 dipermain2kan. Lebih tepat lagi SYARIAT itu diperkotak-katikkan. Dalam hati saya geram.

Dalam seminggu dua ni pulak, saya melayari Facebook. Dan saya gemar membaca "link" tentang apa2 artikel dan tulisan. Salah satu yang menarik perhatian saya ialah mengenai artikel sanggul seperti bonggol-bonggol unta. Terus saya imbas kembali saat2 saya di sekolah dan menghubungkaitkan dengan artikel yang saya baca itu. Kini, jelaslah dengan pemerhatian saya di kampus ini, mengenai bonggol2 unta yang menjadi penghias kepala2 muslimah kita di sebalik hijab yag mulia. Astaghfirullahal a'zim...


Wahai wanita, tidak kasihankah melihat dirimu sendiri? Demi kecantikan yang diidam2kan (cantik ke buat sanggul tinggi2 nih?) dan demi memenuhi peredaran zaman, PESANAN Nabi ditolak tepi.

Payung bukan sebarang payung,
Payung diputit berayan-rayan,
Tudung bukan sebarang tudung,
Cantiknya biarlah sampai ke Tuhan...


Sahabat2 muslimah, jangan cemarkan identiti Islam yang kita bawa dalam pemakaian dan imej kita. Takut2 akhirnya tanpa kita sedar tatkala orang lain memperlekehkan agama kita, puncanya adalah kerana diri kita sendiri. Jadi HAMBA yang mematuhi fitrah yang dicantikkan dengan syariat agama kita. INGAT! AGAMA TIDAK PERNAH MEMBEBANKAN UMATNYA...

Hanya nafsu manusia ini memilih untuk melawan kehendak dan peraturan Tuhan. Dan akhirnya, ada janji Allah yang menanti kerana kelalaian kita.

Ampunkan kami, ya ALLAH...(T_T)

3 comments:

hartini ♥ said...

salam.
moga Allah berik kta kekuatan utk tego org2 yg trdkt dgn kta.

RINDOK ATI said...

ameen... =|

puterinurzahra said...

insyaAllah :)