SAHABAT PEMBACA! =)

Monday, August 16, 2010

UWAIS AL-QARNI dan SUNGKEI JAMAIE


Alhamdulillah..aku masih bernyawa...masih bernafas walaupun ada sesak2 sedikit rasanya. D-E-M-A-M! Ya, aku demam....hidung sumbat, sesekali bersin dan kepala terasa berat.

Sejak dari dalam LRT baru yang aku naiki Sabtu lepas lagi, simtom2nya dapat kurasakan dek air-cond LRT baru tu sangat sejuk yang teramat. Namun, aku biarkan...mungkin perasaan saja. Akhirnya hari Ahad malam Isnin, aku terbaring tidak bermaya.

Sesekali, teringat tazkirah yang aku berikan di dalam Pertemuan Mahasiswa Islam Sarawak di Masjid As-Syakirin hari Sabtu lepas. Berkongsi cerita tentang Uwais al-Qarni, seorang tabiin yang dijanjikan syurga. Yelah...demam ini sakit yang menimpa. Kaitannya dengan Uwais al-Qarni ialah beliau juga ditakdirkan sakit...penyakit kulit (sopak) yang menyebabkan kulitnya hampir putih satu badan. Namun, tidaklah beliau meminta untuk diubat kerana baginya itu Allah yang beri padanya. Sungguh hatinya bersyukur dan redha dengan ujian penyakit itu. Aku??? Sekadar demam biasa...masakan tidak mampu lagi untuk bersyukur? Allahu Allah...sesungguhnya yang banyak bercakap memang lebih banyak diuji...hehehe =)

Ikuti kisah penuh mengenai TAZKIRAH RAMADHAN : DOA PALING UTAMA DI BULAN RAMADHAN. di sini.

Seusai usrah di KLCC, kami beramai2 ke Pusat Asasi UIA Petaling Jaya. Nak buat Sungkei Jamaie atau dalam kata lain Berbuka Puasa Beramai2. Alhamdulillah, bumi matrikulasi sudah terlalu lama tidak dijejak. Sesekali, rindok juak nangga Mahallah Khadijah yang dicat baru...hee..kacak2! Dan, syukur juga dapat juga bersungkei bersama adik2 PERKEPIS di sini.

InsyaALLAH, esok ada pembentangan EAP. Maka, bersedialah untuk mengeluarkan suara yang sedap versi demam ku..hehehe..ALLAHUMA A'NA~~ =)

No comments: