SAHABAT PEMBACA! =)

Wednesday, August 11, 2010

SLAMAT DATANG, ENCIK RAMADHAN!!!


Ramadhan Kareem! Ramadhan Mubarak... =)
Saya, Siti Raufa Sufrina binti Abdul Raub, ingin mengucapkan Salam Ramadhan dan Selamat Beribadat pada seluruh umat Islam di muka Bumi ini.
Saya pasti ramai yang merindui kedatangan bulan Rahmah dan Barokah ini.
Dan, ada juga segelintir yang merasa beban untuk menunaikan perintah Allah ini.

Berkongsi tazkirah Ramdhan semasa solat Tarawih tadi, harus kita letakkan niat kita betul2. Di mana kedudukan Allah sebenarnya andai kita merasa susah mengerjakannya. Begini kisahnya...

Ada seorang lelaki, punyai seekor keldai. Satu hari, keldai itu sakit. Lalu lelaki itu berasa susah hati. Dia akhirnya bernazar pada Allah: Ya Allah, kalau Kau sembuhkan keldaiku ini, aku akan berpuasa 7 hari..

Setelah beberapa hari, sembuhlah si keldai dan bernazarlah lelaki itu. Tetapi, baru beberapa hari sembuh, keldai itu ditaqdirkan mati tanpa sebab (dah ajal..hoho). Lalu, lelaki itu berkata:
Sampai hati Kau lakukan sebegini pada aku Allah. Jika begitu, aku akan KURANGKAN JUMLAH PUASAKU DI BULAN RAMADHAN KELAK sebagai balasan.

MasyaALLAH....memandai je kan? Konsep meletakkan kedudukan Allah dalam pekerjaan sehari2 tidak akan melahirkan rasa BEBAN dan DENDAM, sebaliknya kita redha atas apa yang Dia rencanakan buat kita setiap hari. Jika niat "...kerana Allah Taala", maka jadikanlah ia kerana Allah Taala....

Dan...ada satu SMS yang saya gemar.. =):

Salam. Nama saya SYA'BAN. Saya ingin menginagtkan anda bahawa jiran saya iaitu RAMADHAN akan datang mengunjungi anda tidak lama lagi bersama isterinya iaitu REZEKI dan kedua2 anaknya iaitu SAHUR & IFTAR. Mereka akan ditemani oleh ketiga2 cucunya iaitu RAHMAT, BAROKAH & KEAMPUNAN. Mereka akan pulang selepas 30 hari dengan menaiki pesawat penerbangan EIDUL AIRLINES. Hargailah mereka dan anda akan mendapat PAHALA yang berlipat ganda!!! InsyaALLAH...ameen...


RAMADHAN KAREEM!! ALLHUA'ZIM!! =)

No comments: