SAHABAT PEMBACA! =)

Thursday, May 27, 2010

YOUR BOSS IS ALWAYS RIGHT


Peristiwa semalam masih berbekas di hati. Syukurlah, jarak antara Usrah Pimpinan PERKEPIS yang saya hadiri 2 hari lepas menjadi medan “muhasabah kilat”. Erm…maksudnya aura usrah yang baru sahaja lepas itu melawan rasa negatif dengan segera.


Semalam budak2 praktikal SIRIM dipanggil ke bilik mesyuarat untuk menghadap big boss. Sebelum itu yang saya pelik, adalah sorang hamba ALLAH ni, asyik2 bertanya adakah semua budak2 praktikal hadir kerana 2 hari sebelumnya seorang daripada kami tidak hadir. Kata manusia itu lagi, bos nak marah kamu semua sebab tak jawab telefon ofis.


Situasi di pihak kami ialah kami budak2 baru belajar ini tidak tahu membezakan bunyi telefon yang berbeza2 itu-ada yang paling nyaring, sederhana nyaring dan tidak nyaring sehingga kadang2 tidak kedengaran. Dan, kami tidak berani kerana staf2 di sini tidak mengajar kami mengenalpasti bunyi telefon dari luar dengan bunyi telefon untuk staf2 berhubung di dalam kecuali saya. Kebetulan, ketika bos intercom telefon di seksyen kami iaitu di telefon yang tidak nyaring dan tiada staf di pejabat (hanya tinggal budak2 praktikal). Tetapi, saya tidak berada di situ. Dan, kata hamba ALLAH itu lagi dengan seriusnya, sebab itu sahaja bos marah!


Masuk ke bilik mesyurat saya turut risau dimarahi bos kami kerana fi’il bos kami ni memang tak boleh lihat perkara2 yang tak sedap dipandang di kalangan staf2 SIRIM. Sepanjang bos kami berkenalan dan berbual2 dengan kami, tidak ada sepatah perkataan pun yang memaki, marah, mencaci dan me******** kami. Define yourself. Saya simpulkan sesi itu sebagai sesi perkenalan secara rasmi dengan bos kami dan dia sebagai bos ingin menyampaikan peringatan dan harapannya pada kami. This is the most memorable speech from my boss that I’ll always remember.


Saya bertanya dan meluahkan apa yang berlaku dengan staf di seksyen saya. Rupa2nya hamba ALLAH itu sejak dari dulu lagi “berolah” seperti itu. Mereka rupa2nya menerima nasib yang sama dengan kami sekarang ketika mula2 bekerja setahun yang lepas. ALLAHU ALLAH!


PENGAJARAN: Jangan mengapi2kan orang lain (bos anda) untuk melihat kejatuhan atau musibah menimpa orang lain.


Peristiwa kedua yang berlaku semalam ialah dengan seorang pelanggan dari Singapura yang datang ke SIRIM untuk memohon permit kerana walkie-talkie nya ditahan oleh KASTAM di Lapangan Terbang Kuching. Dia kelihatan resah dan soalan2nya pelik2 belaka.

1- Where am I now?

2- What is SIRIM?

3- Why SIRIM so bother about user’s safety?


Saya diajukan soalan ke-2 dan ke-3 dan hanya dapat menjawab soalan ke-2 sahaja. Soalan pertama itu dijawab oleh staf senior. Dan soalan ke-3 tidak menyebabkan saya hanya mampu melihat wajahnya dan tidak terkata2 saya dibuatnya. Terus saya memanggil staff senior yang sama. Tetapi, kekecohan pula berlaku apabila mamat ini meninggikan suaranya yang menyebabkan seorang demi seorang senior staff tampil ke depan. Jumlahnya 4orang senior staff menjawab soalan pelik lagi berupa provokasi dari mamat ni.


Geram juga tetapi kelakar juga. Mamat ni pelik kenapa perlu bayar yuran RM220 untuk permit sahaja sedangkan itu barang dia. Dan katanya lagi, kalau barangnya itu diuji dan pecah dia akan saman SIRIM. Kesimpulannya, dia mempersoalkan polisi dan system di SIRIM dan mempersoalkan polisi dan system Negara Malaysia. ALLAHU ALLAH!


PENGAJARAN: Masuk kandang kambing mengembek, masuk kandang harimau mengaum.


Berbaki sebulan lagi tempoh latihan industri saya terlalu banyak perkara yang saya pelajari bersama2 dengan keluarga SIRIM ini. Seperti amanat daripada bos saya, tak semua pelajar cemerlang akademik boleh menjadi pekerja yang cemerlang juga. Malah dirinya sendiri akan memilih pekerja2 yang majoritinya mempunyai CGPA kurang daripada 3.0 untuk bekerja di sini. Katanya lagi kalau setakat muka cantik, CGPA tinggi, tetapi tidak pandai beradab dengan orang dan pekerja2 lain, “please pack your stuff and go”.


Dia tidak akan bertanya kepada kami bagaimana nak buktikan persamaan “flow rate = ½ pgh” and he don’t care. Tapi, dia ingin pekerja2nya boleh menyesuaikan diri dengan persekitaran di pejabat dan menjaga hubungan dengan bos dan pekerja2 lain. Yang paling utama: YOUR BOSS IS ALWAYS RIGHT. Fuh!!!! Jadi pandai2lah nak berlakon ambil hati bos.


I loved having that 30 mins meeting with our boss. Semoga sebulan yang mendatang menjadikan kami semua pekerja yang lebih baik

1 comment:

annamlatun said...

=)

sesungguhnya ya adalah realiti alam pekerjaan kinek tok. Urang dah sik nampak apa yang kita dapat masa universiti. Ya hanyalah satu bonus bagi kita. Namun, apa urang nampak kinek tok adalah kemahiran dan adab kita.

dkt tmpt kamek ya pun, ada persepsi (bukan belenggu...=p)yg sama...kalau CG tinggi, tapi sik dapat hands-on pun sik guna..=)

wallahualam..