SAHABAT PEMBACA! =)

Sunday, April 4, 2010

JOM NIKAH....BOLEH?


Syukur kupanjatkan...baru tengah hari tadi selesai satu lagi kertas peperiksaan akhir semester ini. Tinggal satu saja lagi yang perlu ditumbangkan. InsyaALLAH hari Khamis ini akan kuhabiskan dengan baik... =)

Sempat juga saya menghadirkan jejak ke alam maya ini dan singgah ke beberapa blog sahabat2. Satu keselarian entri2 blog mereka ialah mengenai isu buang bayi. Rasa terkoyak juga hati dan perasaanku melihat mayat2 bayi yang mereput dan ada juga yang sudah menjadi bangkai. Menangis saya melihat gambar2 bayi terbuang ini dibuang bagai membuang sampah sarap begitu sahaja.



Ikuti:
Blog SULUH HATI : Kenyataan yang Menakutkan
Blog SAIFULISLAM : Buang Bayi: Kejutan di Tanah Air Sendiri
Blog LENTERA HATI : Remaja Wanita Masa Kini
Blog AMIRAH AL-BAYAN : Anakkah Tanggang Atau Ibukah Tanggang?

Ya Allah...di mana perginya nilai2 timur Malaysia yang kita canang2kan satu ketika dahulu?? Lemah lembut...sopan santun...(ewah2...macam babak filem Syurga Cinta pulak).. Sekarang terbalik pula..kalau dah sampai buang bayi, mengandung anak luar nikah...ada noda hitam yang tersembunyi di sebalik kesantunan si gadis2 kita.


Sungguh terkilan...yang mengandung anak luar nikah itu....yang membuang bayi2 itu...majoritinya SEUSIA dengan saya. Malah, ADA YANG LEBIH MUDA LAGI. Allahu Allah... Kadang2 saya membayangkan kalaulah saya yang melakukan semua itu...na'uzubillah hi minal zalik... Saya tahu apalah kudrat saya untuk mengubah masyarakat seperti ini kalau hanya sekadar menaip di sini, tapi saya tidak peduli kerana sungguh marah dan sakit hati.

Membuang bayi seperti sudah buntu mencari penyelesaian masalah bagi pasangan terlanjur ini. Awal2 dahulu tak fikir pulak akibat di kemudian hari. Akhir2...kezaliman beginilah yang dipilih. Ibu dan ayah pula macam tidak kisah anak2 gadis mereka keluar dengan teman2 lelaki mereka. Pabila ibu ayah yang kisah pula, anak2 ini pula yang kononnya berasa TERKONGKONG dengan undang2 ibu bapa mereka. Berasa TIDAK BEBAS berkawan dengan "kawan2" baik mereka. Baik yang bertudung litup sehingga ke kaki mahupun tidak bertudung, itu bukan ukurannya. Sama sahaja andai iman tidak memimpin hati dan tingkah laku. Inilah yang ingin saya perbetulkan bagi rakan2 saya yang mengecam golongan tertentu secara melulu.

Allahu Allah...isu ini terlalu besar ruang lingkupnya. Bagaimana untuk kita tangani?? Kita bukan sahaja mahu melihat tiada lagi bayi yang dibuang, tetapi ingin juga melihat anak2 gadis ini tidak bunting sebelum nikah. Dan lelaki itu sepatutnya menjadi pelindung bagi wanita. Bukan harapkan pagar, pagar makan padi! Kita ingin melihat Bumi ini terus sunyi dari ZINA. Kita inginkan masyarakat yang "ZERO SUMBANG MAHRAM". Saya ingin bersama2 sesiapa sahaja sudi mendepani isu ini secara serius. Setiap kali melihat anak2 kecil, saya terkenang2 nasib bayi2 lain yang tidak bernasib baik seperti mereka.

Ada gurauan2 nakal antara kawan2 sekuliah saya yang mencadangkan kempen "JOM NIKAH". Hehe...Nikah itu bukan penyelesaian andai niat nikah itu hanya sebagai jalan halal hubungan lelaki dan perempuan. Ada tujuan dan tanggungjawab yang lebih daripada itu. Alahai, bukan layak untuk saya yang berbicara mengenai hal ini dengan lebih mendalam. =)

Dunia ini semakin menakutkan, semakin memeningkan. Ya Allah, semoga Kau permudahkanlah usaha2 kami ini. Tunjukkan kami semua jalan hidup yang Engkau redhai. Jauhilah kami dari perkara2 yang boleh mendatangkan murkaMU. Ameen ya Rabb!

No comments: