SAHABAT PEMBACA! =)

Wednesday, February 3, 2010

BARAMIJ TAAKHI WA TALAHUM KE-11 (BTWT 11)



Seminggu bercuti antara 23 – 31 Januari 2010 saya habiskan di tanah tumpah darah Bumi Kenyalang. Azam ingin pulang ke kampung halaman diukir sebelum menjalani Ujian Jalan Raya JPJ 2 minggu sebelumnya. Alhamdulillah, saya berjaya dan kerana itulah saya mohon izin ibu dan ayah pulang ke Sarawak.

Setiap hari beranikan diri memacu kereta kedua2 buah Kancil yang ada di rumah. 3 hari pertama saya ditemani adik perempuan. Sehari ditemani adik lelaki. Saya mangsa leteran adik2 saya. Tidaklah saya berkecil hati pada mereka kerana orang baru nak mahir katakan. Menuntut ilmu kena bersabar. Hari2 seterusnya saya cuba memandu seorang diri. Dan, seperti kakak saya dahulu yang melanggar kereta Honda, saya juga telah melanggar sebuah kereta iaitu Persona. Mujur tidaklah kemek kereta itu, hanya calar di sudut keretanya. Tapi, nang cuak!!

Saya ada cerita sendiri untuk BTWT. Sehari selepas kejadian, iaitu Khamis 28 Januari, adik2 AJK BTWT meminta bantuan menjadi pemandu mereka membeli barang2 program dan terus menghantar mereka ke tempat program di Pasir Pandak. Dalam keadaan masih terkenang2 juga peristiwa melanggar kereta orang hari sebelumnya, saya teragak2 tetapi bersetuju. Takut memang takut, tapi ibu saya berpesan agar cuba atasi ketakutan dan yakin dengan diri sendiri. Sampai bila nak takut?

Itulah kali pertama saya memandu tanpa ditemani ahli keluarga. Jauh di sudut hati, risau membawa adik2 ni, Nora dan Azimah. Namun saya bertawakal pada ALLAH. Niat diluruskan…semoga pemanduan pada hari itu lebih baik dan semoga saya dapat membantu adik2 ini yang memerlukan pemandu ketika itu. Syukur Alhamdulillah… dari Petra Jaya saya memandu ke Stutong melalui jalan Tabuan. Kemudian berpatah balik sehingga ke Homestay Sebtuyah di Kampung Pasir Pandak.


Jumaat 29 Januari – Saya tiba di Pasir Pandak seorang diri bersama Kancil hitam yang disayangi. =) Terus saya ke dewan berdekatan di mana sesi ta’aruf baru bermula. Kelihatan saudara Ahmad Syahmeer Junaidi, atau lebih dikenali sebagai Abg. Bob selaku Ketua Fasilitator sedang mengendalikan sesi tersebut. Dan selepas itu bermulalah beberapa aktiviti yang dilaksanakan sepanjang program.


-Antara Urusetia BTWT-

-kumpulan KASIH-

-kumpulan BAGUS-

-kumpulan COCO GIRL-

-kumpulan BESAR PUNYA-

-kuliah Maghrib daripada YDP PERKEPIS: Khairul Anwar Shazali-



HARI KEDUA - 30 Januari 2010, Sabtu






-jelajah lumba (explore race)-





-persembahan di malam hari-

Tiada kesempatan saya untuk berada lebih lama di sana memandangkan saya perlu segera pulang mengemas barang2 untuk berangkat ke Kuala Lumpur esok harinya. Keterbatasan waktu ini membuatkan hati terasa sangat berat untuk pergi. Namun, ini taqdir. Adanya pertemuan dan ada jua perpisahan.

Semoga ukhwah yang mula berputik akan terus berbunga dan mewangi di tamanan ukhwahfillah yang dibina. Salam rindu buat warga BTWT 11.. =)

No comments: