SAHABAT PEMBACA! =)

Tuesday, December 15, 2009

PABILA DIUJI DENGAN KATA2 SENDIRI...

“Yalah kau...pande nasehat urang. Dikpun sama juak...”

(“Tulah kau...pandai nasihat orang. Diri sendiri pun sama juga...”)


Kata-kata ini memang teramat sinis pabila ditujukan kepada kita.

Hatiku tertanya, salahkah orang yang berkata2 baik itu?

Salahkah dia memberi nasihat buat sahabat2 yang memerlukan semangat untuk bangun semula? Salahkah dia mengingati semula adik2nya yang mungkin lupa pada dugaan dan ujian Tuhan?

Dan...salahkah dia jika dirinya itu diuji dengan kata2nya sendiri?


“Mood” dan “tone” suara hatiku sekarang ini bukan marah...tetapi sedang bertanya dan berfikir dengan tenang pada diri sendiri agar mendapat jawapannya. Senang dan mudah menasihati, namun diri sendiri jualah yang payah untuk mematuhinya. Mungkin terlupa ketika ia diuji. Kerana manusia itu sifatnya memang pelupa. Namun, tiadalah salah bagi seorang manusia itu mengeluarkan kata2 yang baik andai itulah yang membahagiakan orang2 di sekelilingnya.


Namun, ketika dia diuji itu, pulanglah ke pangkal kata2 dahulu. Hadaplah wajah kepada Tuhan Yang Maha Satu dan pohonlah kekuatan hati. Kerana Dialah PENGUASA hati2 HAMBA2NYA. Tanpa KUASANYA, sungguh kita tiada upaya.


Syaitan sentiasa mencari pintu2 mana yang boleh ia masuk agar HAMBA itu lupa pada PENCIPTA nya. Maka ia akan terus berkeluh-kesah, padahal dia pernah MENASIHATI orang lain untuk REDHA. Maka, pohonlah pelindungan daripada bisikan2 durjana ini. Kita LEMAH, kita LUPA...pada DIA lah kita kembali.

Gelombang yang melanda iman sekarang ini bukan calang2. Mungkin kocakannya agak kuat menghasilkan lamda yang kecil. Kerana itu halaju gelora ini mampu merebahkan kekuatan dan benteng hati. Maka, haruslah untukku mencari material lain untuk membina benteng ini agar walaupun ia dimampat ataupun ditegangkan, ia masih mampu menanggung daya tujahan hidup yang melanda.


Sayyidina Ali radhiallahu anhu pernah berkata: “ MANUSIA SERING DIUJI DENGAN KATA2NYA SENDIRI.”

Yang pasti: “Ad-deenul Naseehah” = Agama itu ialah nasihat.

-SEMOGA ESOK LEBIH BAIK DARI SEMALAM-

=)

PABILA DIUJI DENGAN KATA2 SENDIRI...


1 comment:

aiman said...

mena kata dirik...hanya tuhan jak tauk..