SAHABAT PEMBACA! =)

Saturday, October 24, 2009

“CANTIK ya UJIAN, kak…”


Entri ini adalah luahan dan perkongsian hatiku yang buntu.

Benarlah…anugerah dan kelebihan yang Allah kurniakan pada kita ini bukan SEKADAR anugerah dan kelebihan sahaja. Tapi, anugerah dan kelebihan ini jugalah yang boleh menjadi UJIAN terhebat dalam hidup kita. Pada ketika inilah, syaitan berbisik2 agar ada yang menjadi dengki dan cemburu. Akhirnya, berlakulah fitnah yang tidak kita ingini.

Apabila dihamparkan fitnah yang datangnya daripada golongan yang dengki dan cemburu ini, mulalah si hati bertanya: “Salahkah aku menjadi begini, ya Allah? Padahal aku tidak menyakiti sesiapapun”.

Dahulu, ada seorang gadis yang cantik berkata kepadaku: “Kak, kecantikan tok ujian besar bagi kamek. Sedih kamek…banyak fitnah dunia menimpa kamek. (Kak, kecantikan ini ujian besar bagi saya. Saya sedih…banyak fitnah dunia me
nimpa diri saya)”

“Kecantikan”….keindahan yang indah di pandangan manusia.
“Kecantikan”….antara anugerah ataupun ujian Tuhan.
“Kecantikan” menyebabkan ramai arjuna yang terpesona, lalu tidak teragak2 melakukan apa sahaja demi meraih cinta si gadis. Pabila cinta dibalas, hati pula bimbang dan risau…risau si gadis diminati dan dipandang oleh lelaki-lelaki lain dek kecantikannya itu. Cemburu tidak bertempat sehingga berkawan dengan
kenalan2 lelaki yang lain atas tujuan yang diharuskan (belajar/bekerja) pun menjadi isu yang besar untuk dipersoalkan. Risau si arjuna…bimbang kehilangan kekasihnya itu.

Cinta kerana CANTIK pada wajahnya menjadikan Cinta itu sungguh menyakitkan.

Padahal terciptanya CINTA atas redha Tuhan Yang Maha Esa.

Tidak perlu risau mahupun berkeluh kesah.

Tidak perlu bimbang dan cemburu tidak bertempat.

Maka sesungguhnya CINTA itu adalah sesuatu yang membahagiakan.

Di atas PERNIKAHAN yang sah!!


Huh!! Panjang sungguh cerita CINTA ini. Yang membuntukan aku lagi adalah isu CINTA ISLAMIK… (Huh, whatever!!)

Aku jadi pening…tidak fasal2 aku harus mendalami entiti yang bernama CINTA itu. Pada usia sebegini, aku dan orang lain tidak akan terlepas daripada “kemelut” CINTA ini…kemelut kah?


Ramai sahabat2 dan adik2
mengadu dan berkongsi rasa agar aku boleh memberi pandangan dalam masalah CINTA…erm…CINTA ISLAMIK (konon) mereka itu. Topik sebeginilah aku tidak berapa gemar untuk memberi pandangan sebenarnya. (Huh…cinta dunia..kenapa perlu dilayan dong????)

Tapi, sampai bila harus kuelakkan? Orang yang tahu perlu menyampaikan. Yang salah harus dibetulkan. Namun, aku perlukan pandangan kalian juga. Bantulah aku!! :’( Jawapan apa yang harus kuberi tentang isu “CINTA ISLAMIK (konon)” ini…? “Samakah orang yang tahu dengan orang yang tidak tahu? Samakah orang yang beramal dengan yang tidak beramal?” - petikan SULUH HATI…(thanks kak =)

Suatu Subuh, kuterima SMS dari adikku yang cantik. Dihantarnya sebuah puisi bertajuk “ Gadis Idaman”. Tidak berapa berkenan dengan tajuk puisi itu, aku tukar tajuknya menjadi “Gadis Yang Comel”….lalu kuhantar semula padanya. Aku bergurau dengannya, “Kenapa nak jadi gadis idaman? Tak mahulah menjadi idaman siapa2. Geli….toeng3!!!” Haha…terima kasih adikku yang cantik. =)

4 comments:

HaMas said...

hati.. oh hati... sik mampu kt tok untuk menjaganya dengan kudrat sendiri.. perlu minta pertolonganNya... :)

RINDOK ATI said...

na'am....sik mampu...sungguh sik mampu...

zuraima said...

ok. good. :) cinta hanya pada Allah, rasul dan ibu bapa.

RINDOK ATI said...

hehe =)