SAHABAT PEMBACA! =)

Thursday, August 6, 2009

PABILA TERCIPTANYA “KALI PERTAMA” KEM BERAMBEH SELASEH 4

~MELENTUR BUDI MELAKAR KASIH SAYANG~

Mendekati tarikh 31 Julai 2009, boleh pula aku terlupa kejadian yang bakal berlaku pada hari itu. Kalau tiada final touch, tarikh KBS 4 dalam kepalaku ini adalah minggu depan, minggu depan…bilakah penghujung minggu depan ku…

Mendekati tarikh 31 Julai 2009, usaha mencari bajet KBS 4 kian rancak. Aku dengan kegiatan “ah-long ku” menagih duit baju dari sahabat PERKEPIS yang sudah menempah tapi tak bayar2 lagi. Penat seyh…ingat senang ke kerja “ah-long”? Lu jangan main2 sama gua. Hahaha. Nasib baiklah kene “ah-long” yang baik ni. Segala akaun-akaun bank aku dengan bank kawan2ku sekali kujadikan sumber pengumpulan wang2 pembayaran baju2 ini. Alhamdulillah, pada tarikh 31 Julai itu juga, selesailah 3/4 baju2 yang sudah dibayar.

Mendekati tarikh 31 Julai, berita2 penutupan kampus2 IPTA/IPTS satu persatu kuterima. Kurasakan H1N1 seolah2 berdiri di hadapanku dan sedang mentertawakan aku. Aku benar2 buntu dan mati akal. Kerisauan sudah lama bertandang di hati. Tetapi sehingga ke tahap ini, apalah sangat persiapan dan usaha2 yang kami lakukan berbanding dengan bahayanya wabak ini. Akhirnya disepakati, kami teruskan juga dengan syarat ada langkah2 berjaga2 dari semua urusetia. Apa2 yang bakal berlaku bertawakkallah sepenuhnya pada yang Maha Merancang itu.

Maka terciptalah Kem Berambeh Selaseh 4 2009, di Kem Herba, Sungai Congkak, Hulu Langat Selangor Darul Ehsan.

Jumaat (31 Julai 2009)

Sampai di tempat kejadian kira2 10.30 – 11 malam. Lokasi KBS 4 di atas bukit di Kem Herba. Kami seramai 22 orang - Darul Quran, Universiti Malaya, UIA Nilai, UIA Gombak, Kolej Mara Banting, Kolej Sains Kesihatan Bersekutu, Ins. Perguruan Ilmu Khas, MSU Shah Alam dan IIC- tiba di tempat kejadian. 4 orang urusetia tiba menaiki kereta –UiTM, UIA Gombak-. 3 orang tiba semasa sesi ta’ruf –UTEM , KUIS-. Ini baru kumpulan pertama yang sampai. Esok ada 6 lagi –UIA PJ, UIA Nilai, MMU Melaka- yang akan hadir melengkapkan jumlah seramai 35 orang penyertaan KBS 4. Kali pertama KBS dengan peserta yang paling ramai.

Sambil aku menyusun isi fail di luar dewan, Usup dan Zarif masak di dapur, Hisyam mengendalikan sesi ta’ruf bersama adik2 yang lain. Haiya…sampai ada yang keluar sebentar dari dewan menahan gelak yang tak tertahan2. Mantap sangat ke sesi ta’ruf ni? Allahu a’lam…sila komen. :p

Setelah bersolat, kami menjamu perut di tengah pagi2 buta, setepatnya jam 1 pagi. Menerima mesej sahabat dari Kuantan, “Lambatnya makan malam…eh makan pagi nak?”. Tak kisah lah, yang penting makan. Perut masuk angin sapa susah…huhu Kali pertama, aku tak perlu ke dapur keseluruhan program kerana teruna2 (Hisyam, Zarif, Usup, Syazwan, Nu’aim) yang akan masak untuk KBS 4 ini.


Sabtu (1 Ogos 2009)

Selepas Subuh Amad Abg mengajar adik2 peserta berqosidah. Alhamdulillah, sehingga habis KBS 4, setiap kali lepas solat ataupun ada masa lengang, qosidah dialunkan di dalam dewan. Aku apatah lagi, seronok kerana Amad Abg memenuhi permintaanku ini. Ngeh3... Menambah nikmat berqosidah, pada sebelah petang Azam dan Amad Adik datang membawa salinan beberapa qosidah lagi. Kali pertama KBS hidup dengan qosidahnya.

Hari ini antara LDK dan LLK yang dilakukan adalah “Graf Kehidupan”, Belahan Benua dan Pesta Pantun. Dalam “Graf Kehidupan” aku menjadi fasi kumpulan Aisyah, Atika, Halimah dan Khatijah. Melukis Graf Kehidupan dan bercerita tentang sejarah hidup masing2 menyebabkan aku merasakan bahawa aku belum cukup ta’ruf lagi dengan adik2. Akibat daripada ketidakstabilan emosi dalam 2-3 minggu ini, cerita adik2 ini memuntahkan jua airmataku. Orang yang selalu bercakap ini merindukan diam, agar dia lebih selalu mendengar. Inilah saat2 dia mendengar bukan sekadar mendengar dengan telinganya tapi hadir jua di hatinya. Inilah waktu perkongsian dari hati ke hati. Tanpa disangka2, rupa2nya di sebalik senyuman dan gelak tawa adik2ku ini, tersimpan pelbagai jenis sejarah suka dan duka.

Sebelah petangnya, Pesta Pantunlah yang paling rindok ati. =D Lama sudah kutinggalkan pasukan Pantun sekolah, tiba2 teringat dengan Cikgu Musa. Bergendang botol si Gjan, Pantun berbalas pantun, bahasanya bahasa Sarawak agik, nindak sampe pecah perut Amad Abg tetak. (Mejin jak gne Amad tetak) Abeh laa…Hadoi2..bahkan semua yang ada mengambil bahagian dengan baik. Masing2 mengambil kesempatan mengenakan sesama sendiri pada bahagian pembayang pantun dan pada bahagian maksud pantun ada mesej berguna pada adik2 semua. Paling kasihanlah Si Penghulu Kampung Mang. Subhanallah…bahasa ibundaku bahasa terindah, pengubat rindu perantau2 ini… Terima Kasih ya Tuhan.

Pada sebelah malamnya kuliah Maghrib disampaikan oleh Usup. Lama juga dah bertemu dengan adikku yang sorang ni. Doktor katakan…sibuknya lain. Sesuatu yang paling kuingat kata2 Usup adalah mengenai Rahmat Allah:

“Hujan turun ke tanah gersang, maka akan tumbuhlah bunga-bunga yang cantik. Begitu jugalah dengan hati manusia. Bila rahmat Allah, jatuh ke hati, maka akan segarlah hati itu, hati kita akan berubah dari kegelapan kepada cahaya yang indah”

Analogi mudah cukup membuatku tersenyum sorang2. =) Selepas solat Isyak, sampai kepada slot istimewa iaitu daripada Abg Krol. Dalam banyak2 benda yang disampaikan, satu ayat sahaja yang aku ingat: “BERIK MASA DENGAN DIRIK KITAK URANG MPUN”. Berilah masa kepada diri sendiri. Dalam konteks kita ingin berubah ke arah yang lebih baik, namun masih tiada kesediaan hati, maka, berilah masa kepada diri anda sendiri. Jangan dipeningkan dengan tanggapan orang2 sekeliling, jangan minta masa dari mereka, andalah yang berhak memberi masa kepada diri anda sendiri.

Ahad (2 Ogos 2009)

Hari ini, hari terakhir KBS. Sungguh tak terasa, pantas masa mencantas. Malam tadi sejuk yang teramat. Sekali-sekala bersin juga aku dibuatnya. Pagi itu, kami melakukan Eksplorasi Sungai Congkak. 4 orang sahabat dari Darul Quran terpaksa kembali ke kampus mereka awal pagi itu. Kami, meneruskan eksplorasi kami.

Dalam satu barisan itu, sambil mendaki bukit, teringat aku ketika berada di Sabah. Mendaki kaki Gunung Kinabalu. Jalannya lebih mencabar dan tangganya tinggi2 belaka. Itu pengalaman nun di Negeri di Bawah Bayu.

Sepanjang perjalanan, aroma buah cempedak menusuk hidung. Subhanallah…wangi. Di kiri kanan, pokok cempedak kelihatan. Merentasi kebun milik siapa ini, kami pun tiba di Sungai Congkak. Masuk dalam air, sejuk dan deras airnya tahan lagi. Yang tak tahannya, batu2 sungai tajam2 belaka. Namun jauh di sudut hatiku…indah ciptaan-Mu ya Allah. Dengan nikmat yang Kau berikan pun, kami hamba2-Mu masih juga tidak bersyukur. Ampuni kami, ya Tuhan…

Sampai di pintu masuk Kem Herba, Hisyam memberi signal ->(Masak). Oh, baiklah. Kiranya moleklah patik berangkat ke dapur istana.

Menu kita hari ini, ye tuan2 dan puan2, LAKSA SARAWAK!!!

Hehehe…teringat kat Kak Mizah yang datang dari MMU Melaka. “Sebab toklah kmk datang tauk sik! (Sebab inilah saya datang tau tak!)” . Semangat Kak Mizah disambut gelak kami di dapur. Malah Kak Mizah semangat juga untuk memasaknya.

Alhamdulillah hajat di hati kesampaian. Kali pertama KBS masak LAKSA SARAWAK. Makanya, aku dengan ilmu memasak yang diturunkan dari bondaku dan tawakkal sepenuhnya pada Allah, mulalah aku merebus pes laksa yang dikirim daripada Kak Siti Nurbaya kepada Abg Krol. “Bau sampe depan nun eyh (bau sampai depan sana) ”, bak kata Abg Azrul. Aroma pes laksa ini, kalau direbus, memang kuat. Boleh bau satu alam. Hehehe..tak der la.

Tiba saat2 merasa kuah yang sudah mereneh. Aku mati akal dan buntu…ini bukan rasa kuahnya. Zarif memberi Abg Krol pula merasa. Tergesa2 Abg Krol datang ke dapur. “Peliknya rasa tok. Tambah santan agik. (Pelik rase ni, tambah santan lagi) “. Berkali2 merasa dan menambah santan, Abg Krol menyatakan dia pun dah lupa rasa laksa yang ada dalam kepalanya. Aku pun pening sehingga terlebih pulak garam. Muka Usup dah berkerut. Kak Mizah pula dengan informasi ‘org dulu2 kata...’ (RAHSIA!!).

Sampai satu tahap, aku merasa lagi dan ini sudah elok rasanya. Mencuba dengan bihun, sedap apaaa! Tetapi muka Usup tetap berkerut. “Ok, lepas tok diam2 jak. Mun xda komplen, menala kata Kak Mizah ya (Ok, lepas ni diam2 je. Kalau xde yang mengadu, betulla kata Kak Mizah tu)”. Tersengih2 dia memandang aku. Kureng esem punye budak!

Masa makan pun tiba. Alhamdulillah…saat makan satu bunyi pun tiada. Aku bertawakkal mudahan Laksa Sarawak ini mengubat rindu adik2 dan sahabat2 ku ini. Sesi SWOT, POA dan pembentangan sebentar tadi memerlukan mereka berfikir. Dahlah penat2 menelusuri Sungai Congkak.

Pemandangan yang indah pabila majoriti yang menempah baju PERKEPIS mengenakan baju tersebut pada hari terakhir. Alhamdulillah…ini hadiah buat semua. =)

5 comments:

Siti Nurbaya said...

Apa lah "org tua kata.." tek? Oh, comel a.k.a adik "ah-long"..
cerita ktk tergantung.. hingga menyebabkan urg itok.. ngeh3..

RINDOK ATI said...

Ya RAHSIA. Adalah benda Kak Mizah ya pande2. Usup ngan Zarif team Kak Mizah.. Sian kmk xda team... huhu

miZz AisYah said...

ya padu cerita ktk urg wkt kmk urg kamboh SWOT...
walaupun rasalaksa ya kureng... tapi lapa punyer hal, balun jaklah...
hahaha.... papun, terubat jwk rindu koh.. tengkiu 2 all of u...

puterinurzahra said...

huhu...salam...rindok atiii...apa pun kesihatan kurang mengizikan kamek turun padang...xpa kbs 5 kmk akan cuba antar wakil dari upsi walaupun dirik maybe dah bis upsi masa ya..adik-adik kmk akan terus bersama ktkorg...insyaALLAH

RINDOK ATI said...

haha...laksa ekspress bha syah...kitak tok ko...