SAHABAT PEMBACA! =)

Friday, June 12, 2009

KMK MALU MOK BEKAWAN NGAN KITAK URANG!!!



Sepanjang perjalanan pulang dari Pusat Asasi UIAM Petaling Jaya ke UIAM Gombak, ditambah2 dengan jalan yang sesak, peristiwa petang itu berlegar2 di fikiranku.

“Setiap kali dengan kitakurang, kamek supan…kamek malu…rasa sik layak jak”.
(“Setiap kali bersama kamu semua, saya segan…saya malu..saya rasa tidak layak”.)

Aku dan sahabatku berpandangan sesama sendiri. Kami beristighfar…apa salah kami wahai sahabat? Dalam hati aku mencari jawapan kepada pertanyaan ini.

“Malu mok berkawan dengan kamek?”
("Malu nak berkawan dengan saya?")

Sahabat ini berkata dia tidak sebaik kami. (Baik sangatkah kami ini?)
Katanya lagi, dia segan dan malu apabila bergaul dengan kakak2. (Mengapa perlu berasa begitu? Adakah kakak2 ini melakukan sesuatu yang memalukannya?

Akibat daripada jalan raya yang sangat sesak, perjalananku mengambil masa dari jam 6.30 petang dari Petaling Jaya hingga 10.00 malam tiba di Gombak kerana terpaksa singgah di KL Sentral untuk menunaikan solat fardhu Maghrib. Masa ini cukup membuatkan aku berkhayal dengan soalan2 tadi.

Sambil mengelamun, tanpa sedar.. bibirku basah dengan zikir munajat yang kupelajari semasa tingkatan 2 dahulu melalui Program Peningkatan Diri 5 yang dianjurkan oleh HIKMAH di Kampung Pasir Pandak.

Hasbi rabbi jallallah… Mafi qalbi ghairullah… Nur Muhammad sallallah… Laisalaha min dunillah hi kasyifah… Laisalaha min dunilla hi kasyifah… Lailaha illallah, al malikul haqqul mubin muhammadurrasulullah, sodiqul wa’ dul amin….

10.00 malam… sambil merehatkan diri yang kelelahan, aku duduk di lantai petak kamarku. Mahallah Asma’, Blok F1.3b. Aku mendongak ke atas. Mataku cuba mengejar putaran kipas siling.

Kenapa baru sekarang sahabatku ini meluahkan isi hati nya.?
Kenapa alasan2 itu yang dia berikan?
Jika baik dijadikan ukuran, segala PUJI bagi ALLAH… DIALAH yang terbaik…
Jika sempurna dijadikan ukuran, segala PUJI bagi ALLAH…DIALAH yang MAHA SEMPURNA…

Wahai sahabat…
Pertemuan dan ukhuwwah ini tidak dibina kerana PERSATUAN.
Rendahnya harga persahabatan andai PERSATUAN yang mengikatnya.
Hatta, tiada kelayakan yang diperlukan untuk membina persahabatan.

Kita bertemu atas ketentuan ALLAH. Maka sebagai seorang hamba, kita perlu sedar bahawa ada sebab kenapa ALLAH pertemukan kita. Inilah dinamakan bersahabat kerana Allah.

Antara ramai2 manusia di muka Bumi, kita dipilih sebagai pemimpin. Wahai sahabat, adakah manusia yang memilih kita? Tidak, sebenarnya Allah yang pilih dan kita perlu sedar bahawa ada sebab Allah pilih kita.

Antara ramai makhluk yang ada di sekeliling kita, kenapa masih tergerak untuk pergi ke majlis-majlis ilmu sedangkan pada masa yang sama kita rasa terpaksa dan tidak bersedia?

Semua ini kerja Tuhan…dan ada sebab semua itu berlaku…

Kenapa perlu mati dengan tanggapan orang?
Kenapa perlu lemah dengan nilaian manusia lain?
Siapa mereka, siapa Tuhan kita?
Penilaian siapa yang lebih utama?

Salahkah kita berubah menjadi yang lebih baik?
Salahkah kita bersahabat dengan sahabat yang baik?

Wahai sahabat…ini semua kerja Tuhan…biarlah mereka mentertawakan kamu…apa yang penting kamu tahu apa yang kamu lakukan insyaAllah ada imbalan kelak. Ikhlaskan hati wahai sahabat…berlapang dadalah selalu, berbaik sangkalah selalu dengan Tuhan kita…

Perjuangan ini memang bukan mudah…tapi kenapa Allah berikan pada kita? Sebab kita mampu…




286. Allah tidak memberati seseorang melainkan apa Yang terdaya olehnya. ia mendapat pahala kebaikan Yang diusahakannya, dan ia juga menanggung dosa kejahatan Yang diusahakannya. (Mereka berdoa Dengan berkata): "Wahai Tuhan kami! janganlah Engkau mengirakan Kami salah jika Kami lupa atau Kami tersalah. Wahai Tuhan Kami ! janganlah Engkau bebankan kepada Kami bebanan Yang berat sebagaimana Yang telah Engkau bebankan kepada orang-orang Yang terdahulu daripada kami. Wahai Tuhan kami! janganlah Engkau pikulkan kepada Kami apa Yang Kami tidak terdaya memikulnya. dan maafkanlah kesalahan kami, serta ampunkanlah dosa kami, dan berilah rahmat kepada kami. Engkaulah Penolong kami; oleh itu, tolonglah Kami untuk mencapai kemenangan terhadap kaum-kaum Yang kafir".

Allahu a'lam

4 comments:

aiman said...

sesungguhnya allah maha pemurah pd hamba...
tidak semestinya xbkwn trus putus persahabatan..
nilai persahabatanlh mengeratkan lagi ukhuwah silaturahim yg terbina...

d-raSt said...

btul3.. benar kata aiman ya ko..
kmk stuju...

kawan?
rakan?
teman?
sahabat?

nak ney sigek pilihan kita??

RINDOK ATI said...

mak seh aiman dan....alam barzakh nak?? hehe ada sebab juak Allah berik kmk kawan2 di alam maya tok. hehehe salam ukhwahfillah :)

aiman said...

dlm kta bkwn..ingt2 juak dgn allah..kwn kmk ibarat sbg permata..
sbb ya bla d suroh bkwn..bkwnlh bena..
suatu ari nantik klak kta dpt blsn yg bgs dr allah...