SAHABAT PEMBACA! =)

Wednesday, June 24, 2009

Belajar Bertenang & Berlapang Dada


Alhamdulillah, peperiksaan akhir semester 3 berakhir semalam. Dan hari ini aku mengambil keputusan untuk menenangkan diri. Banyak sungguh perkara duniawi yang mencabar kesabaranku. Semakin mendekati peperiksaan, banyak perkara seolah2 mengasak2 jiwa. Kemuncaknya adalah ketika selesai peperiksaan Math IV semalam. Habis exam, aku terus menidurkan diri agar segala kekusutan ini hanyut dan tenggelam. Makin dilayan, makin sakit rasanya. Lebih baik aku tidur. Mungkin terlalu letih, hampir terlajak solat Zohor. Pukul 4.15 petang baru aku bangkit menunaikan kewajipanku itu.

Sejak malam tadi, aku macam tak betul (kata rakan sebilikku). Aku perlu belajar bertenang dan berlapang dada. Itulah yang kufikirkan sepanjang malam. Meredhai apa yang tertulis dalam Qadak dan Qadar. Melepas pergi perkara2 yang baik dan tidak berapa baik dengan seadanya. Inilah sikap2 yang kurang pada diriku. Namun, sejak akhir2 ini, inilah yang kusedari. Allah sedang mentarbiyyah hati ini. Diberi-Nya bermacam2 hal sehingga aku menjadi kusut. Aku inilah tarbiyyah-Nya. Agar aku belajar bertenang dan berlapang dada.

Rejab yang datang titik mula yang akan kucuba manfaatkan sebaiknya. Didiklah hati, agar sentiasa tahu dan mengerti, apa yang datang dan pergi, penciptanya adalah Ilahi.

1 comment:

arrabe' said...

insyaallah.
semoga terus kuat menempuh cabaran dan dugaan !