SAHABAT PEMBACA! =)

Wednesday, June 17, 2009

AKU MERINDUI MEREKA..HUHU

Kusumbat telinga dengan ear-phone, kedengaran lagu “Bingkisan Rindu” nyanyian kumpulan Far-East. Sambil2 tu, aku melihat folder “Rehlah with Orphans” yang mengandungi foto2 program ENGINIUS (Engineering Students’ Society) dengan anak2 yatim di Sabak Bernam. Tahun ini adalah tahun kedua aku melibatkan diri dengan program ini.

Pengalaman pertama dahulu banyak mengajarku bagaimana mahu megikut corak adik2 ini. Alhamdulillah, formulaku berjaya. Aku berazam aku lebih rela menjadi fasilitator daripada urusetia program. Hanya dengan itu, aku lebih dekat dengan adik2. Dan hajatku kesampaian.


Sepanjang menjadi fasilitator, aku teringat pengalaman menghadiri “KURSUS ASAS FASILITATOR IDEAL” – KAFI yang dianjurkan PERKEPIS di Kuching. Kata2 dan teknik2 yang diajarkan sahabat2 di sana sangat membantuku dalam mengendalikan adik2. Terngiang2 suara2 Abg Syeed ketika melatih kami semua ketika itu. (Hehehe) Terima kasih banyak2.


Selepas KAFI, inilah kali kedua aku menjadi Fasi yang ada sedikit pengalaman itu. Sesi ice-breaking dikendalikan tanpa modul (modul bebas). Maka, aku menggunakan modul2 PERKEPIS yang aku ingat. Alhamdulillah…adik2 sudah menunjukkan minat mereka.


Kumpulan bernama KELDAI (kerana beginilah pembahagian kumpulannya). “Ek oo’ Ek oo’! KELDAI!” begitulah trademark nya. Dianggotai oleh aku (FASI), Lina (FASI), Adik Izzuandi (Kechik), Adik Syikin, Adik Jem, Adik Bam, Adik Nazri, Yun(Urusetia) dan Arif(Urusetia). Huhuhu…2 minggu berlalu, aku merindui mereka…


(Dari Kiri) BERDIRI: Yun, Lina, Aku.

DUDUK BELAKANG: Jem, Bam, Arif

DUDUK DEPAN: Syikin, Izzudin, Nazri


AKSI PERMAINAN “KAHWIN, CERAI, RUJUK”



Juara: KELDAI


‘OTAI’ EXTERNAL AFFAIR ENGINIUS (hehe): Aku, Sha, Saidah, Ida


Mereka sungguh bersemangat. Semasa permainan “Treasure Hunt”, mereka paling beradab. Satu2nya kumpulan yang memberi salam dan memperkenalkan diri mereka dengan gimik KELDAI itu tanpa aku ajarkan. Alhamdulillah…tidak banyak masalah yang mereka timbulkan. Akhirnya mereka menjadi juara dengan wang palsu terkumpul RM20,000. (hehe…wang ini dikumpulkan mengikut bagaimana urusetia berpuas hati dengan kumpulan tersebut sepanjang program berlangsung. Jika urusetia berpuas hati, RM 1000 akan ditambah kepada kumpulan itu. Ini sebagai peniup semangat mereka).


Selain itu, aku diletakkan dalam check-point palsu. Maka, apa lagi…habislah semua kumpulan terkena dengan lagu “Char Kuey Tiaw + Pizza Hut” dan “Sifir Siput” . Semua kumpulan kecewa dengan ‘penipuan’ terancang ini. Sehingga ada seorang adik lelaki berkata kepada kumpulan lain: “Jangan tanye kat kakak tu. Die tipu. Berdosa besar!!!” Hahaha..terkedu aku sehingga tergelak dengan kata2 budak itu.


Pabila sudah ada titik pertemuan dari mula program (ice-breaking), adik2 kumpulanku mula bercerita dengan kehidupan mereka di situ. Hampir setiap minggu ada pelawat. Dan paling mencabar pabila pelawat2 itu datang ketika mereka masih dalam minggu peperiksaan di sekolah. Masa belajar terpaksa ditangguh untuk meraikan kedatangan pelawat. Aku terdiam. Kata mereka lagi, paling tercabar adalah jika pelawat itu datang pada hari bekerja. Dalam hatiku, adik2 ini lebih penat sebenarnya. Penat memenuhi program kebajikan orang2 lain. Sehingga terpaksa membawa buku jika ada pula jemputan dari mana pihak.


Itulah sedikit sebanyak kisah di Rumah Anak2 Yatim Islam, Sabak Bernam. Mudahkanlah urusan anak2 ini, ya Allah. Peliharalah mereka dalam iman dan rahmatilah kehidupan mereka. Amiin…

4 comments:

d-raSt said...

argh.. jeles kamek ko...
dh lamak sik pegi program2 cmya..
dolok slalu da juak jd fesi.. jd urusetia..

kinek tok.. dk slowdown...

RINDOK ATI said...

hehe..aktifkan dirimu di ctok... tp stadi jgn abaikan...wasatiyyah katakan... seimbang... rugi juak mun sik ambik pluang dgn program2 di semenanjung tok.sebab ada beza dgn program2 di swk... Moga istiqomah...

haziq ahmad zaki said...

Sokonglah saya sebagai Presiden ABM

mohd fakru razi mohd nawi said...

maok like skit..hehe