SAHABAT PEMBACA! =)

Friday, September 26, 2008

26 SEPTEMBER 2008 - PERJALANAN PULANG BERSAMA LAKSAMANA SUNAN

26 SEPTEMBER 2008,JUMAAT

Hahaha...jangan marah dengan tajuk entri ini. Buku HIJAB SANG PENCINTA yang sempat kubeli Jaya Jusco hanya sempat kubaca sepanjang perjalanan pulangku ke kampung halaman. Lama menanti karya terbaru Ramlee Awang Murshid ini. Apatah lagi Azwani sudah membelinya lebih awal....makinlah jeles dibuatnya. Seolah2 tepat pada masa dan ketikanya...makanya sepanjang perjalanan ini dihabiskan dengan menelaah novel ini.

Alhamdulillah...aku keluar dari UIAM sejurus waktu zohor bersama sahabat tersayang, Azwani Jaini. Kasihan, wani...demam... tapi sesungguhnya, bukanlah aku yang memberi cendol padanya... -_-" sabo je laaa

Nak cerita perasaanku kala ini..macam tiada perasaan. Padahal sejak dua tiga hari lepas, sudah mula hilang fokus dalam kelas. Mungkin kepenatan akibat kelas yang terakhir pagi tadi -Mechatronic Workshop- yang berlangsung 3 jam. Sempat terlelap setengah jam di bilik barulah aku packing. Menaiki teksi, LRT dari stesen Terminal Putra sampai ke KL Sentral, dan seterusnya Aerobas ke LCCT.

Alhamdullillah, selesai jamak ta'akhir Zohor-Asar di LCCT. Kami (aku, Syazawani, Rahimah, Bibi) menanti kaunter check-in baru. Seusai itu, terus mencari makanan berbuka sekadar dapat mengalas perut selama berada di awan nanti. Sudah aku pesan pada Mami untuk menyediakan Laksa Sarawak...sesungguhnya air tangan ibu memang sedap. :) Laksamana Sunan terus menemani perjalanan...Setengah jam di dalam pesawat Air Asia MH 5214, aku terlelap jua...

Sekilas dari luar tingkap pesawat, samar2 kelihatan limpahan cahaya dari daratan sekitar Lapangan Terbang Antarabangsa Kuching. Terus terjaga...aku menikmati suasana yang indah itu. Cahayanya lebih banyak berbanding tadi...di LCCT sebelum terbang tinggi meninggal tanah semenanjung. Subhanallah...betapa indahnya ya Allah...inilah salah satu sebab aku gemar memilih penerbangan pada sebelah malam.

Sampai ke lapangan, semua menanti untuk keluar dari perut pesawat. Ish..kalau nak diikutkan hati, sudah tak sabar rasanya nak keluar. Tangga disediakan dan kami pun dilepaskan keluar. Kami menuju ke imigresen dan menanti bagasi di tingkat bawah. MasyaAllah…punyalah lama…

Sementara itu, aku melihat skrin pesawat yang tiba…ada penerbangan dari Johor. Kakak dah sampai jugak?? Tunggu punya tunggu…beg2 masih juga tidak kelihatan. Tiba2 aku diterjah dari belakang. “COMEL!!!”…laa…kakak rupanya. Haha…tiba2 terasa lawak kerana kami tidak berjanji pun nak balik bersama.

Kelihatan Mami, kami bersama2 menghampiri. Salam, cium, peluk .... 3 benda yang pasti dibuat pabila sudah lama tidak bersua. Aku diterjah lagi! Abang dan Ayong rupanya..tak dok rejaa -_-"


Sampai di hadapan rumah, aku tergamam alu terjerit.


"Aih!!! Ne tuju pagar rumah?? Ne pokok2 Mami??? Aih, rumah kaler ijo!!! (Eh, mane pagar rumah?? Mane pokok2 Mami?? Eh, rumah warna hijau!!!)"


Ya Allah...mereka tak beritahu langsung pun pasal rumah kami. Rupanya tengah renovate....huhu...


Alhamdullillah...kami berkumpul di meja makan melahap Laksa Sarawak Mami. RINDOK ATI pabila semua ada berkumpul di rumah. Terima kasih, ya Allah kerana melahirkan aku dalam keluarga ini. Apapun yang terjadi dulu, kini dan masa hadapan...mereka tetap keluargaku...

6 comments:

Ahmad Safiuddin B. Zamani said...

bila gk air asia pake MH?bkn AK ka?hihihihhi

SITI RAUFA SUFRINA ABDUL RAUB said...

aih?? hehe..nampak gilak ralat "kejeron mok balit" mek tok

annamlatun said...

mel, seluruh dunia tauk kamek demam...huhuu...RINDOK ATI nangga tajuk ya...nantik kitak!!!!

SITI RAUFA SUFRINA ABDUL RAUB said...

hahaha...lucu na eyh. nak ka kmk dah mdh. tunggu entri tok..hehehe

Khairul Anwar Shazali said...

hidup laksamana sunan! tajuk entri bukan main gah... tapi kenak laksamana sunan macam sik jadi heroi dlm entri ktk?

huhu

sufrina said...

haha..sebab mok ngasak ati wani..hehehe